Článek
Na palubě zůstaly šperky, hotovost, mobilní telefony i luxusní zařízení v podobě českého křišťálu z 19. století nebo tři století staré japonské barevné dřevoryty Kacušika Hokusaje. Loď zdobilo na 6000 uměleckých předmětů. Plná byla i drahého alkoholu včetně luxusního šampaňského. Obchody na lodi nabízely drahou kosmetiku i klenoty.
Advokát devatenácti Němců žádajících kompenzace Hans Reinhardt uvedl, že někteří z jeho klientů přišli o šperky s diamanty, které se předávaly z generace na generaci.
Zatímco některé objekty voda zničila nebo postupně zničí, další přežijí. Je jen otázkou času, kdy přilákají nejrůznější hledače pokladů. Bylo by tomu tak hlavně v případě, že by celá loď nebo její část skončila na mořském dně, což se nedá vyloučit, protože plavidlo se mírně posunuje.
„Dokud tam jsou těla, je považována za hrob,“ řekl potápěč a autor knih o námořní historii Robert Marx. Ve vraku nebo pod ním zřejmě ještě leží patnáct těl nezvěstných. [celá zpráva]
Ovšem ne všichni to tak berou, i mafie má své potápěče.
Provozovatel lodi Costa Crociere už naznačil, že plavidlo bude odepsáno. [celá zpráva]
Společnost už vypsala tendr na odstranění vraku. Bude zřejmě rozřezán, je také možné, že části se vyzvednout nepodaří a zůstanou na místě.
Nafta ohrožuje pobřeží
Ve středu zasáhl pobřeží Itálie tenký olejový film z nafty a různých maziv uniklých z lodi Costa Concordia. Úřady se snaží zjistit, o jaké množství olejů jde a odkud unikají. Podle nich ale není situace alarmující. Může jít o oleje ze zaplavené strojovny. Unikají ze zádi.
Film se dostal k pobřeží, i když jsou kolem lodi norné stěny.
Bouřlivé moře a všeobecně špatné počasí brání nizozemské firmě Smit začít odčerpávat 2400 tun nafty z nádrží. Ve čtvrtek její zaměstnanci připravovali hadice pro odčerpání nafty. Zatím je ale plošina, pomocí níž se bude nafta odčerpávat, zakotvena v giglijském přístavu.
Dalším krokem bude odstranění vraku lodi. Společnost Costa Crociere už oslovila deset největších a nejzkušenějších firem, aby co nejbezpečněji a nejrychleji vrak odstranily. Je mezi nimi i společnost Smit, která odčerpává palivo, osloveny byly i Svitzer Salvage, Mammoet Salvage BV, Titan Salvage, The Nippon Salvage a Fukada Salvage i Donjon Marine.
Problémem je nedostatek záchranných lodí na trhu a skutečnost, že většina záchranných flotil má méně než dvacet lodí. Vyloučena proto není ani kooperace více firem.
Rána pro turistický průmysl
Havárie lodi také postihla trh s okružními plavbami. Ten utrpěl velkou ránu při americké hypoteční krizi a čekalo se, že se letos začne zotavovat. Sama Costa Crociere oznámila meziroční tříprocentní pokles objednávek v posledním týdnu a čtyřprocentní v týdnu po havárii. Před ní přitom zaznamenala devítiprocentní nárůst.
I mateřská firma Carnival, pod níž patří Costa Crociere, hlásí pokles objednávek plaveb. Podle analytičky banky Barclays Felicie Hendrixové v USA asi 10 až 15 procent lidí objednanou plavbu zrušilo. Další z provozovatelů hlásí třicetiprocentní pokles zájmu, píše Wall Street Journal.