Článek
Gabrielli také zopakoval priority: „Naším prvním cílem bylo nalézt přeživší.“ Po více než 14 dnech se však už nečeká, že by na palubě mohli ještě nějací být, nacházejí se jen mrtvá těla nezvěstných.
„Nyní máme jeden velký cíl – nezpůsobit ekologickou katastrofu,“ řekl Gabrielli.
V nádržích lodi je stále 2400 tun nafty. Ta se měla začít odčerpávat už v sobotu, ale akce byla odložena, protože loď se posunula o čtyři centimetry. Na moři navíc byly až metr vysoké vlny, které by přečerpávání komplikovaly. Profesor z florentské univerzity Ricardo Fanti sdělil, že je potřeba zjistit, co je příčinou pohybu lodi, zda její váha, nebo pokles či drolení útesu, popřípadě obojí.
Posun lodi vzbuzuje velké obavy, neboť leží na kraji útesu, jenž pod ní spadá do hloubky 70 metrů. Nejhorším scénářem je právě sesunutí lodi, protože při něm by se mohly prorazit palivové nádrže a nafta by unikla do moře poblíž rezervace.
Společnost Smit nejprve odčerpá naftu z 15 nádrží, kde je asi 80 procent paliva. Pak se zaměří na strojovnu, kde je dalších 250 kubíků nafty a maziv. [celá zpráva]
Až po odčerpání paliva, které může zabrat 28 dní (optimistické poloviční termíny asi nejsou reálné), bude možné začít pracovat na odtažení lodi od pobřeží.
Mezitím se musí rozhodnout, zda se bude loď zachraňovat, což by znamenalo přeplátovat trhlinu a loď pomocí nafukovacích vaků a plovoucích jeřábů zvednout a remorkéry odtáhnout, nebo se rozřeže a odtahovat se budou jednotlivé kusy.
Celá operace potrvá deset měsíců, takže loď bude z pobřeží vidět i po celé léto. Místní úřady se obávají, že to mohlo mít dopad na turistiku. Kolem lodi se například nesmí plout.