Hlavní obsah

Vrak Concordie musí rychle ven, jinak se potopí

Právo, Zdeněk Nevělík
Aktualizováno

Zčásti potopený vrak výletní lodi Costa Concordia je nutno rychle vyzvednout, protože hrozí, že do několika měsíců zcela zmizí v hloubce. Oznámil to v pátek majitel plavidla, společnost Costa Crociere.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Animace vyzvednutí potopené Costy ConcordiaVideo: Reuters

Článek

„Strukturální celistvost vraku je ohrožena,“ napsala podle deníku Il Tirreno ve studii firma a vyzvala společnosti připravující jeho vyzvednutí a úřady k rychlému jednání.

Výletní loď leží na boku u ostrova Giglio a podpalubí je do výšky 20 metrů zatopené, příď se podle Costa Crociere od ledna, kdy k nehodě došlo, už potopila o 91 cm. Část trupu se postupně deformuje třením o mořské dno a hrozí, že se loď „pravděpodobně do roka“ definitivně potopí.

Plán na vyzvednutí Concordie připravený americkou firmou Titan a italskou Micoperi, který již úřady schválily, byl v pátek představen veřejnosti. Odstraňování vraku začne v nejbližších dnech.

Kritickou fází operace bude instalování podmořské plošiny pod vrak a jeho vzpřímení.

Foto: Právo, ti, Reuters

Kasační soud, který na začátku dubna poslal bývalého kapitána Concordie Francesca Schettina do domácího vězení, zdůvod- nil ve čtvrtek své rozhodnutí tím, že obviněný je „nespolehlivý“, „nevhodný k plnění řídících úkolů a v každém případě úkolů nesoucích zodpovědnost za osoby jemu svěřené“.

U Schettina, který čelí obvinění z několikanásobného zabití – při tragédii zemřelo 32 lidí – a předčasného opuštění plavidla, také hrozilo „konkrétní nebezpečí recidivy“ a znehodnocení důkazů.

Právník: Dějiny ztroskotání ještě nebyly napsány

„Chtěli, aby Schettino skončil ve vězení už od samého počátku,“ prohlásil po zveřejnění soudního odůvodnění exkapitánův právník Bruno Leporatti.

„Hovor, který (v noc tragédie) v jednu hodinu 46 minut proběhl mezi Schettinem a pobřežní stráží v Livornu, byl prvním soudním krokem v této události,“ dodal s odkazem na telefonát mezi kapitánem a šéfem pobřežní stráže v Livornu Gregoriem De Falcem, ve kterém De Falco energicky nařizoval Schettinovi, aby se okamžitě vrátil na potápějící se loď, a jehož záznam v lednu zveřejnila italská média.

Foto: Max Rossi , Reuters

Havarovaná loď Costa Concordia

„Je jasné, že po nárazu bylo něco špatně. Schettinovi se nedostalo spolupráce ani podpory od protikrizové jednotky (jeho společnosti). Plavidlo mimo jiné nemělo čidla proti zatopení v zasažených částech, jež naopak Costa Crociere rychle nainstalovala do své nové lodi, která byla v těchto dnech spuštěna na vodu,“ zdůraznil Leporatti. „Na základě veškeré dokumentace, která každým dnem přichází, a vzhledem k tomu, že se procesu účastní přes čtyři tisíce subjektů, je situace v neustálém vývoji,“ podotkl.

„Schettino se ale nevzdá. Vezme na sebe zodpovědnost, ale ať si nikdo nemyslí, že se mu podaří vylíčit jej jako zlého a ošklivého. Dějiny ztroskotání Concordie musí být ještě napsány,“ varoval nakonec advokát.

Výběr článků

Načítám