Článek
„Motor jedna, dva a tři ztratily po vzletu výkon a nereagovaly na pokusy, kterými se posádka pak snažila jejich výkon ovládat,” cituje společnost vyšetřovatele. Jejich poznatky odpovídají problémům, před kterými výrobce Airbus varoval krátce po havárii všechny uživatele tohoto typu stroje.
Společnost s odvoláním na analýzy údajů z černých skříněk letounu zdůraznila, že ostatní systémy letouny fungovaly normálně a že za osudného zkušebního letu nebyly kromě výkonu motorů žádné jiné problémy. Již dříve oznámila, že pokračuje ve zkušebních letech.
Evropské motory
Stroje jsou vybaveny evropskými motory EuroProp International TP400-D6, které byly vybrány pod tlakem evropských vlád, i když motory Pratt & Whitney Canada PW 180 byly považovány za lepší.
Havárie byla první fatální nehodou turbovrtulového transportního letounu A400M, který začal Airbus dodávat zákazníkům v roce 2013.
Osm členských zemí Severoatlantické aliance (NATO) si už objednalo více než 190 těchto letadel, které nahradí stárnoucí letouny Hercules. Vývoj nového letadla stál kolem 20 miliard eur (téměř 550 miliard Kč) a byl zatím největším evropským společným projektem v sektoru obrany. Provázely jej ale opakované odklady a náklady projektu byly nakonec podstatně vyšší, než se původně plánovalo.