Článek
„Udělal jsem něco neuváženého, ale Bůh by mi to odpustil, kdybych nestočil kormidlo na pravobok. To si pamatuji. A mohu vám to říct s veškerou vážností, protože jakožto inteligentní člověk a velitel musím převzít odpovědnost za to, že jsem chyboval v úsudku,“ prohlásil Schettino.
Při nehodě 290 metrů dlouhé lodi o výtlaku 114 500 tun zemřelo zřejmě 32 osob, 17 těl záchranáři našli, 15 osob je stále pohřešovaných. Plavidlo vyrobené teprve před šesti lety za 590 miliónů dolarů (více než 11 miliard) je zpola potopené a má být rozebráno.
Úřady i majitelé lodi z nehody viní výhradně kapitána, který se vychýlil z kursu a přiblížil se ostrovu nebezpečně blízko. Schettino byl terčem kritiky také proto, že o havárii informoval úřady neúplně a se zpožděním a navzdory předpisům opustil loď ještě v průběhu evakuace 4200 lidí na palubě. Tvrdí, že spadl do záchranného člunu. Přiznává ale, že byl nehodou zdrcen.
„Všichni na sobě měli záchranné vesty, ale já jsem se o záchrannou vestu nezajímal. Můj život byl v té chvíli zničen, byl to můj konec,“ prohlásil.
Kolegové ho brání
Jednapadesátiletý Schettino se po mořích plavil 30 let. Kormidloval ropné tankery i zaoceánské parníky. Plavil se do Tuniska, Brazílie či Patagonie.
„Byl vždycky nad průměrem. Když s ním mluvíte, vidíte, že je o stupeň nebo dva nad ostatními. Tak tomu bylo kdysi a je tomu tak i dnes,“ řekl agentuře Reuters Giuseppe Ruggiero, který si se Schettinem na konci 80. let dělal kapitánskou licenci.
„Společnost Costa Cruises nepřijímá prvního člověka, který se namane, aby řídil její loď,“ hájí Schettinovy schopnosti vysloužilý kapitán a prezident jejich profesního sdružení Michele Miccio.