Článek
„Byla to nejmodernější ponorka, kterou Němci za války vyrobili. Naprosto moderní plavidlo, které předběhlo svou dobu,“ uvedl ředitel Jutského muzea námořních válek. Během druhé světové války mělo Německo v aktivní službě jen dvě plavidla tohoto typu, druhé je v současné době v severomořském přístavu Bremerhaven a funguje jako muzeum.
Plavidlo zlikvidovalo britské vojenské letectvo 6. května 1945, dva dny před koncem druhé světové války v Evropě. Stalo se to v úžině Skagerrak, která spojuje Baltské a Severní moře. Na palubě ponorky zahynulo 58 členů posádky.
Zda byl v plavidle ještě někdo další, se neví. Podle expertů je ovšem pravděpodobné, že v době, kdy se blížila kapitulace Německa, se ponorkou snažil uprchnout některý z vysoce postavených nacistických představitelů.
Zabodnutá přídí do dna
Objevená ponorka ale zůstane na mořském dně v hloubce 123 metrů, přestože kolují informace, že na její palubě může být mnoho cenností. Vrak má totiž velmi neobvyklou polohu. Plavidlo je přídí zaraženo do mořského dna a záď ční 20 metrů nahoru.
Technický popis ponorky U-3523: | |
---|---|
Výtlak: 1621 t (na hladině), 1819 t (pod hladinou) | |
Délka: 76,7 m | |
Šířka: 6,6 m | |
Pohon: 2 dieselové motory, 2 elektromotory | |
Rychlost: 15,6 uzlu (na hladině), 17,2 uzlu (pod hladinou) | |
Posádka: 57 až 60 osob | |
Výzbroj: 6× 533mm torpédomet, 4× 20mm kanón | |
Zdroj: Wikipedie |
Po válce kolovalo mnoho zvěstí o tom, že nacističtí vůdci prchali z Německa s použitím ponorek, včetně ponorky U-3523, a vezli s sebou také nacistické zlato.
Ponorky typu XXI byly prvními skutečnými ponorkami, protože jim konstrukce dovolovala trávit dlouhou dobu hluboko pod hladinou. Plavidlo U-3523 mělo přitom takový dosah, že by dokázalo na jeden zátah doplout do Jižní Ameriky. Zda byla právě Jižní Amerika cílem poslední cesty ponorky, ale není jasné, uvedlo jutské muzeum.