Článek
Zavedení „dvacítky“ (v anglosaském systému měr) znamená podle náměstka ministra pro klimatickou změnu Lee Waterse největší změnu co do bezpečnosti dopravy za posledních několik generací. Velšská vláda si od nového zákona slibuje bezpečnější provoz na ulicích a silnicích a také to, že pomalejší provoz bude více lidí motivovat, aby se přesouvali jinak, například pěšky či na kole.
Změna je plošná a platí ve všech velšských městech a obcích. Radnice ale budou moci zažádat o „odůvodněné výjimky“, a pokud uspějí, bude možné ponechat původní limit, tedy 30 mil za hodinu (asi 48 km/h).
Today, the default speed limit for residential streets and built-up areas changed to 20mph for most roads.
— Welsh Government Transport (@WGTransport) September 17, 2023
Here @Amanwy explains why we made this important change. 👇#ReadyFor20mph pic.twitter.com/c5q988pONQ
Prosazení zákona se ve Spojeném království neobešlo bez mnoha kontroverzí i prudkých politických střetů. Šéfka Konzervativní strany v dolní sněmovně londýnského parlamentu Penny Mordauntová označila podle listu The Guardian normu za „absolutně šílenou“ a argumentovala mimo jiné tím, že zákon prý přinese značné ekonomické ztráty. Její domovské město, přístav Portsmouth v Anglii, ovšem stejné nařízení na území prakticky celého města zavedlo už dávno jako úplně první v celém Spojeném království.
Hlavním argumentem velšské vlády pro povinné snížení rychlosti je předpokládané snížení smrtelných případů i úrazů při dopravních nehodách až o 40 procent. Mark Drakeford, velšský první ministr (ekvivalent předsedy vlády) připustil, že přijímání normy provázely „jisté turbulence“, ale vyjádřil přesvědčení, že až si lidé na nová pravidla zvyknou, ocení je.
Podle nedávného průzkumu serveru ITV News byly proti normě téměř dvě třetiny dotázaných.
Španělsko bylo první
Jako první stát na světě zavedlo celoplošně povinnou „třicítku“ (v metrickém systému 30 km/h) v obcích a městech Španělsko v květnu 2011. Omezení však platí pouze na komunikacích, které mají jeden jízdní pruh v každém směru. Na úrovni jednotlivých měst je třicetikilometrové maximum zejména v západní a severní Evropě stále běžnější, platí například v rozsáhlých částech Paříže či Bruselu, tedy městech s dálničními obchvaty. Tam, kde byl nižší limit zaveden, došlo ke znatelnému úbytku dopravních nehod.
Wales je jednou ze čtyř historických zemí Spojeného království, na jeho území žijí asi tři miliony lidí.