Hlavní obsah

Ve stínu Concordie: Cestování výletní lodí je stejně bezpečné jako létání

Novinky, Zdeněk Kolbuch

Potopení lodi Costa Concordia opět upoutalo pozornost na celkovou bezpečnost lodní dopravy. Ale vzhledem k tomu, jak jsou lodní katastrofy vzácné, zejména ve srovnání s autonehodami, vyvstává otázka, který způsob dopravy je opravdu nejbezpečnější?

Foto: ČTK/AP

Costa Concordia

Článek

Co se komerčních letů týče, na celém světě při nich v roce 2011 zemřelo 373 lidí, uvedla to nezisková společnost Aviation Safety Network Database. Přitom, podle Mezinárodní asociace letecké dopravy, využilo těchto služeb 2,84 miliardy cestujících. To znamená, že pokud jste v minulém roce letěli letadlem, tak jste měli šanci jedna ku 7,6 miliónům, že už ho živí neopustíte.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Potopenou výletní loď stále prohledávají potápěčiVideo: Reuters

Světová zdravotnická organizace odhaduje, že zhruba 1,2 miliónu lidí umírá každý rok při nehodách v silničním provozu (zhruba polovina z nich jsou chodci, cyklisté a motocyklisté). A vzhledem k tomu, že se pohybujeme častěji na silnici, než ve vzduchu, tak je jasné, že na silnici je mnohem nebezpečněji.

Havarie lodi Concordia opět přilila olej do ohně debatám o bezpečnosti cestování po moři. Podle serveru BBC je ale pravděpodobnost úmrtí na výletní lodi téměř stejně mizivá jako v letadle.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Potápěči instalovali čerpadlo, které má odčerpat palivo z lodiVideo: Reuters

Co se týče výletních lodí, tak podle Cruise Lines Mezinárodní asociace (CLIA) na nich od roku 2005 do roku 2011 zemřelo pouze 16 osob ze 100 miliónů cestujících, čímž byla pravděpodobnost úmrtí během tohoto období jedna ku 6,25 miliónům. Costa Concordia však v prvních dnech roku 2012 tato čísla zdvojnásobila (počet obětí z nedávné nehody v současné době stoupl na 17, a stále ještě se pohřešuje nejméně 15 lidí).

Tragédie Costa Concordia zvýší odpovědnost kapitánů

Nicméně, nové zprávy agentury Reuters tyto statistiky nepotvrzují, protože neexistuje žádná úplná veřejná databáze lodních nehod. Mezinárodní námořní organizace (IMO), která stanovuje pravidla pro výletní lodě, nevede úplné záznamy všech námořních nehod. Ve svých statistikách uvádí méně jak 300 zaznamenaných případů od roku 2000, zatímco nezávislé internetové stránky CruiseJunkie uvádí za stejné časové období 644 lodních nehod.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Potápěči našli v sobotu v trupu lodi 17. oběť neštěstíVideo: Reuters

ACK (asociace cestovních kanceláří) je přesvědčena, že havárie lodi Costa Concordia přispěje k tomu, že lodní společnosti budou nyní věnovat tomuto aspektu mimořádně zvýšenou pozornost a budou zcela jistě pod ještě větším dohledem příslušných orgánů a kontrolních institucí v lodní dopravě.

Tragédie Costa Concordia nepochybně zvýší i osobní přístup a odpovědnost každého kapitána, každého důstojníka a člena lodní posádky, protože bude mít na paměti, kam až může zdánlivě drobné pochybení vést. Takže paradoxně bude mít tato tragédie opačný výsledek – lodní cestování, a především okružní plavby, budou ještě mnohem bezpečnější, než byly doposud, uvedl na serveru ackcr.cz Jan Papež, místopředseda ACK ČR pro vnější vztahy a tiskový mluvčí.

Související články

Výběr článků

Načítám