Článek
Letoun havaroval krátce po 13. hodině u obce Perales de Alfambra poblíž Teruelu, informovala agentura Reuters. Na místě jeho pádu zasahovali aragonští hasiči a záchranáři.
„S politováním oznamujeme, že náš kolega podplukovník Pablo Estrada Martín zemřel při nehodě F-18,“ oznámilo španělské letectvo, které, stejně jako ministerstvo obrany a premiér Pedro Sánchez, kondolovalo pozůstalým.
Havarovaná F-18 byla domovem na základně ve městě Torrejón de Ardoz, jež fakticky tvoří předměstí Madridu. Pilot patřil k nejzkušenějším – na F-18 Hornet měl nalétáno více než 1500 hodin.
Quiero trasladar todo mi cariño a la familia del teniente coronel Pablo Estrada Martín, piloto del @EjercitoAire, fallecido tras sufrir un accidente cerca de Teruel durante unas maniobras.
— Pedro Sánchez (@sanchezcastejon) October 4, 2024
Mi más sentido pésame también a sus amigos y compañeros del Ala 12. https://t.co/lLWXN6pMV9
Španělská armáda provozuje americké hornety od roku 1986. Od té doby při haváriích těchto letounů přišla o čtyři piloty. Poslední nehoda se stala v květnu 2023, kdy stíhačka F-18 havarovala při startovacím manévru v Zaragoze. Tehdy se pilotovi podařilo katapultovat.
F-18 Hornet
Stroj F/A-18 Hornet je víceúčelový stíhací dvoumotorový letoun schopný provozu z letadlové lodi a za každého počasí.
Je určen jak pro vzdušné souboje, tak i pozemní útoky. Navržen byl v průběhu 70. let 20. století pro potřeby amerického námořnictva a námořní pěchoty, ale do služby se dostal i v mnoha dalších zemích.
F/A-18 dosahuje nejvyšší rychlosti Mach 1,8 (1 915 km/h ve výšce 12 200 m). Může nést celou řadu pum a raket, včetně vzduch–vzduch a vzduch–země, doplněné o 20mm kanon M61 Vulcan.
Hornet byl poprvé bojově nasazen během bombardování Libye Spojenými státy v roce 1986. Následně se účastnil války v Zálivu v roce 1991 a války v Iráku v roce 2003.