Článek
Před třemi lety Renfe oznámilo, že zmodernizuje příměstské vlaky a osobní vlaky pro střední vzdálenosti nasazené na úzkorozchodných drahách v Asturii a Cantabrii. V lednu se ale ukázalo, že vlaky za celkovou sumu 258 milionů eur (6,1 miliardy korun) jsou pro některé tunely příliš široké. Prezident Cantabrie Ángel Revilla označil nákup za zfušovaný a Adrian Barbón, který stojí v čele Asturie, uvedl, že se „cítil, zmatený a rozčarovaný a měl vztek“.
Když se na chybu v objednávce přišlo, byli už lednu propuštěni dva lidé spojení s nákupem, to však hněv neutlumilo. „Od chvíle, kdy jsem se o problému dozvěděla, jsem dělala vše, abych našla řešení,“ hájila se španělská ministryně dopravy Raquel Sánchezová po setkání s Revillou a Barbónem a dodala, „od počátku jsme přijímali odpovědnost, uznali chybu a omluvili se.
Vláda se hájí, že chyba byla objevena ještě předtím, než se první vlak vůbec začal vyrábět, takže nebylo promarněno ani jedno euro ze španělského rozpočtu. Konstrukce vlaků však musela být upravena a soupravy budou dodány později.
Socialistická vláda Pedra Sáncheze slíbila, že cestování po tratích, na něž budou vlaky dodány později, bude bezplatné až do počátku roku 2026, kdy mají být nové vlaky dodány.
Ve Španělsku je rozsáhlá síť úzkorozchodných železnic, které jsou vybudované především na hornatém severu země. Většina těchto tratí má rozchod 1000 mm, zatímco hlavní jsou širokorozchodné o pyrenejském rozchodu 1668 mm.