Článek
Ivan Mikojan byl po většinu svého života až do své smrti hlavním konstruktérem v konstrukční kanceláři MiG (nyní Mikojan), která vznikla před Velkou vlasteneckou válkou okolo jeho strýce Arťoma Mikojana.
Jeho otcem byl významný sovětský politik Anastaz Mikojan, který se stal tajemníkem rady ministrů a za Stalina i Chruščova se věnoval zahraniční politice. V roce 1956 byl v Maďarsku a nedoporučoval vojenský zásah, který se však nakonec uskutečnil. Stavěl se také proti rozmístění sovětských balistických raket na Kubě, což vedlo na počátku šedesátých let ke kubánské krizi.
Ivan Mikojan, který vystudoval Žukovského institut, se nejprve podílel na dalším vývoji legendárního stíhacího letounu MiG-21, který navrhl ještě jeho strýc.
Jeho nejznámější konstrukcí je dvoumotorový frontový stíhací letoun MiG-29, který vyvíjel v sedmdesátých letech jako odpověď na americké stroje F-14 Tomcat a F-15 Eagle. Do dnešní doby se vyrobilo na 1600 letadel MiG-29 nejrůznějších verzí, z nichž polovina byla vyvezena do třiceti zemí světa. „Devětadvacítky” sloužily v i Československu a po jeho rozdělení v Armádě České republiky, než byly vyměněny za polské vrtulníky Sokol. Polsko je využívá nadále.
Poslední verzí stroje je dvoumístná námořní verze MiG-29K, kterou využívá Rusko a Indie. Zřejmě se podílel i na vývoji jeho následovníka MiGu-35.
Za svůj podíl na vývoji a dalším rozvoji stroje MiG-29 byl dvakrát oceněn sovětskou státní cenou.