Článek
"Zahájíme proces vedoucí ke zrušení koncese firmě Autostrade per l'Italia. Nemůžeme čekat na justici," řekl italský ministerský předseda na tiskové konferenci po mimořádné schůzi s ministry.
Italská vláda má za to, že k neštěstí došlo proto, že most nebyl řádně udržován. Nařídila proto prověřit i další mosty a žádá rezignaci vedení společnosti Autostrade per l'Italia. Správce mostu věří, že bude schopen dokázat dodržování závazků z koncese. Údržba prý splňovala ty nejlepší mezinárodní standardy a byla prováděna pravidelně.
Firma je největším provozovatelem dálnic v zemi, spadají pod ni například obě hlavní tepny vedoucí ze severu na jih země.
Po odebrání licence už ve středu volal italský ministr dopravy Danilo Toninelli. Autostrade per l'Italia podle italského kabinetu nedostála svým závazkům vyplývajícím ze smlouvy o provozování Morandiho mostu.
Toninelli také mluvil o pokutě, která by mohla dosáhnout až 150 miliónů eur (3,9 miliardy korun). Vedení firmy pochybení odmítá a rezignovat nechce.
Kromě výjimečného stavu ohlásil premiér také den státního smutku, který "bude korespondovat se dnem pohřebních obřadů pro zesnulé".
Výjimečný stav Itálie vyhlásila v posledních letech několikrát, většinou šlo o vyhlášení během přírodních katastrof, například po zemětřesení v roce 2016 nebo během katastrofálních povodní v roce 2000. Vyhlášení výjimečného stavu umožňuje bezpečnostním složkách rychlejší zásah.