Článek
Přestože Odborový svaz německých strojvedoucích (GDL), který stávku organizuje, nebyl v noci k zastižení, začala ohlášená stávka podle všeho dnes ve dvě hodiny ráno, jak bylo plánováno. Mluvčí Německých drah podle DPA uvedl, že první dopady stávky jsou již zjevné. Na informačních tabulích na různých nádražích je možné vidět upozornění „vlak zrušen”.
Nestávkují vlaky soukromých dopravců, jako jsou Bayerische Oberlandbahn, Flixtrain, Vlexx, SBB Německo, Benex, Keolis, AKN Eisenbahn, alex, oberpfalzbahn, trilex, vogtlandbahn, waldbahn nebo MittelrheinBahn v Porýní-Falcku a Severním Porýní-Vestfálsku.
Inflace v Německu je nejvyšší za posledních 25 let, atakuje čtyři procenta
Stávka se nedotkne jen osobních dálkových a regionálních vlaků, ale také hojně využívaného systému příměstských a městských železnic S-Bahn. Stojí téměř celá síť S-Bahnu v Berlíně, Brémách, Ulmu, Drážďanech, Hamburku, Hannoveru, Kolíně nad Rýnem, Bonnu, Magdeburgu, Lipsku, Halle, Mnichově, Norimberku, Frankfurtu nad Mohanem, Darmstadtu, Wiesbadenu, Mainzu, Offenbachu nad Mohanem, Ludwigshafenu, Heidelbergu, Kaiserslauternu, Karlsruhe, Düsseldorfu, Rostocku, Stuttgartu nebo Breisgau.
Obyvatele Berlína stávka nezaskočila. S problémy se naopak na berlínském hlavním nádraží potýkali cizinci nebo lidé, kteří směřovali mimo německou metropoli. Protestní akce skončí v pátek v 02:00.
Eskalace v nevhodnou dobu
Odborový svaz německých strojvedoucích chce stávkou dosáhnout zvýšení mezd o přibližně 3,2 procenta a jednorázového příspěvku kvůli dopadům pandemie 600 eur (15 230 korun), který má zaměstnancům kompenzovat dopady pandemie.
DB považují stávku za eskalaci v nevhodnou dobu, protože akce zasáhla firmu uprostřed letní sezony. Strojvedoucí nákladní železniční dopravy stávkují od úterního večera.
Na německé železnici se stávkuje za vyšší mzdy
První přímý vlak z berlínského hlavního nádraží v německé metropoli do českého hlavního města odjede v pátek v 6:17. Jako alternativu ke zrušeným přímým vlakům z Berlína do Prahy nabízí německý dopravce spoje, které často počítají s pěti až sedmi přestupy.
DB však stejně jako České dráhy uvádějí, že podle jízdního řádu budou vypravovány vlaky mezi Prahou a Drážďany. Bez problémů by také měly jezdit ostatní vlaky, které ČD provozují s jinými dopravci.