Článek
Čtyřiašedesátiletý ukrajinský kapitán způsobil kolizi svou nepozorností, tvrdí obžaloba. „V době havárie se nevěnoval dostatečně řízení lodi, nedodržel bezpečnou vzdálenost a neupozornil menší loď na předjíždění. Obviněný poté nesplnil povinnost poskytnout pomoc,“ uvedla prokuratura.
Kapitán hotelové lodě na Dunaji netušil, že potopil Mořskou pannu
Loď hotelového typu narazila letos 29. května ve večerních hodinách do menšího vyhlídkového plavidla Mořská panna. Nehoda se stala u Markétina mostu na budapešťském úseku Dunaje.
Menší loď se potopila během 30 vteřin, na její palubě bylo 33 jihokorejských turistů a dva členové maďarské posádky. Zachránit se podařilo jen sedm Jihokorejců. Záchranáři našli 27 těl, jedna osoba se stále pohřešuje.
Proboha! Loď! Na palubě lodi, která způsobila tragédii na Dunaji, vládl chaos
Z vyšetřovacího spisu vyplývá, že vyhlídkové plavidlo Mořská panna předjelo velkou loď u budovy maďarského parlamentu a pod Markétin most vplulo jako první. Podle pravidel lodního provozu tak mělo přednost.
„Hotelová loď však zrychlila a narazila do ní. Vyhlídkovou loď bylo přitom vidět nejen okem, ale i na radarech,“ uvedla prokuratura. Kapitán neposkytl tonoucím pomoc, i když se letos v dubnu a v květnu zúčastnil několika cvičení na záchranu tonoucích lidí.
Jurij C. pracuje na lodích na Dunaji od roku 1975. Od roku 1989 ve funkci kapitána. V roce 2000 nastoupil do švýcarské firmy, která provozuje hotelová plavidla.
Pokud se kapitán v přípravném řízení k činu přizná, dojde k dohodě o vině a trestu a vzdá se práva na soudní přelíčení. Maďarští kriminalisté vyslechli 109 svědků, zajistili 133 důkazů, pořídili 300 videozáznamů a 4000 fotografií. Vyšetřovatelům pomáhalo 22 tlumočníků.