Článek
Polsko obdrželo záznamy od ruské strany v pondělí. Premiér Donald Tusk původně avizoval, že by mohly být zveřejněny v pátek poté, co se s nimi seznámí Národní bezpečnostní rada. Nakonec vláda přepisy záznamů zveřejnila na internetu. Přepis má 40 stran a byl vyhotoven ve třech jazycích - ruském, polském a anglickém.
V 08:40:41 se letadlo nachází ve výšce 100 metrů a tehdy poprvé hlásí palubní přístroje: naberte výšku, naberte výšku. O minutu později se letadlo zřítilo.
08:40:46 - systém opakovaně hlásí, že se stroj blíží k zemi |
---|
08:40:49 - výška sto metrů, zní hlášení, a za chvíli následuje potvrzení: v normě. |
08:40:49,6 - výška 90 metrů a výzva systému TAWS: naberte výšku, naberte výšku. |
08:40:50 - výška 80 metrů |
08:40:51 - výstražný zvukový signál o frekvenci 400 Hz systému ABSU |
08:40:51,8 - výška 60 metrů, za chvíli sestup na 50 metrů |
08:40:52,4 - stroj je ve výšce 40 metrů |
08:40:53 - znovu výstražné hlášení TAWS: naberte výšku, naberte výšku |
08:40:54 - výška 30 metrů |
08:40:55 - výška 20 metrů, zvukový signál 400 Hz ABSU |
08:40:56 - signál zesiluje na 800 Hz |
08:40:56,6 - signál 400 Hz ABSU |
08:40:56,6 - výstraha systému TAWS: naberte výšku, naberte výšku |
08:40:57,9 - signál 400 Hz ABSU |
08:40:58,6 - výstraha systému TAWS: naberte výšku, naberte výšku |
08:40:59,3 - je slyšet, jak se stroj otírá o stromy |
08:41:00,3 - ozývá se křik a klení: "kur..." |
08:41:00,5 - výstraha systému TAWS: naberte výšku, naberte výšku |
08:41:02,0 - věž žádá přerušení přistávacího manévru a pokus o nové přiblížení |
08:41:02,7 - křik a klení: "kur..." |
08:41:05,4 - konec zápisu |
Mluvčí polské vlády Pawel Graś uvedl, že až budou ze záznamu odstraněny šumy bránící ve srozumitelnosti, asi za dva týdny zveřejnění vláda i zvukovou podobu.
Z písemného záznamu vyplývá, že už 40 minut před plánovaným přistáním letadla si jeho posádka byla vědoma nepříznivých meteorologických podmínek na smolenském letišti. V 08:04 padla v pilotní kabině tupolevu slova: „To bude hrůza. Není nic vidět.“ O sedm minut později zaznělo: „Je vidět zem. Něco je vidět.“
Záznamy dále prokázaly, že piloti zvažovali možnost, že ve Smolensku přistávat nebudou. V 08:17 kapitán Arkadiusz Protasiuk letušce a zatím neidentifikované osobě řekl: „Padla mlha. Nevím, zda přistaneme“. Neznámý hlas se ptal, co bude, když nepřistanou. „Tak odletíme,“ odvětil Protasiuk.
O devět minut později pilot řekl: „Pane řediteli, padla mlha. V tuto chvíli nejsme za takových podmínek schopni přistát. Pokusíme se sestoupit, podniknout jeden pokus, ale pravděpodobně z toho nic nebude.“
Ředitel, k němuž hovořil, byl šéfem diplomatického protokolu polského ministerstva zahraničí Mariusz Kazana. Na slova pilota odpověděl: „Tak to máme problém.“ V 08:30 se na záznamu jeho hlas objevil znovu: „Zatím nemáme prezidentovo rozhodnutí, co dělat dál.“ O pět minut později letuška informuje kapitána: „Veliteli, paluba je připravena na přistání.“ Za pět minut poprvé zazní výstražný systém TAWS.
Tupolev Tu-154 s prezidentským párem a více než devíti desítkami dalších osobností havaroval u Smolenska 10. dubna. Nikdo na palubě nepřežil.