Hlavní obsah

V Janově postavili za dva roky most přes půl města, Praha sotva stíhá lávku přes řeku

Novinky, aš, jas
Janov

V neděli začaly v Janově zátěžové testy nového mostu, který nahradí zřícený Morandiho, jehož pád si v půlce srpna 2018 vyžádal 43 mrtvých. Nové přemostění souběžně roste i v Praze na Vltavě, kde se již v prosinci 2017 zřítila lávka v Troji. Italský, přes kilometr dlouhý dálniční most bude paradoxně otevřen dříve než pražská lávka o délce zhruba 250 metrů.

BEZ KOMENTÁŘE: Po novém mostě v Janově se dalo projet po 22 měsících, Trojská lávka se po 30 měsících stále stavíVideo: Novinky/Reuters

Článek

Spadlý most v Janově nebyl dobře udržovaný, jeho lana korodovala, ovšem oprava nebyla provedena, i když se už v roce 2014 vědělo, že hrozí jeho zřícení.

Nový most, který překlenuje město a řeku Polcevero, navrhl architekt Renzo Piano. Stavět se začal v lednu 2019 a hrubá stavba byla hotová na konci dubna 2020 navzdory koronavirové krizi.

Foto: Reuters

Most v Janově se zřítil 14. srpna 2018.

V neděli začaly zátěžové testy, při nichž na most pomalu vjely desítky naložených nákladních aut, aby se prověřila nosnost mostu a zjistily jeho průhyby pod zátěží. Testy mají trvat šest dní, uvedla stanice SkyNews.

Most by měl být otevřen v srpnu, dva roky po katastrofě.

Foto: Praha sobě

Vizualizace nové trojské lávky.

V plném proudu jsou i práce na nové trojské lávce. Z Císařského ostrova do Troje by se první lidé mohli dostat koncem října. Ještě předtím bude třeba dokončit mostovku a provést zátěžové zkoušky. Lávka přijde na 130 milionů korun.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Nový most v Janově prošel před svým otevřením zatěžovou zkouškouVideo: Reuters

Staré přemostění, při jehož pádu se zranili čtyři lidé, bylo kvůli zanedbané údržbě ve špatném stavu, na což upozorňovaly zkoušky i posudky vypracované v letech 1995 až 2017.

Výstavba nové lávky ve Stromovce v červnu letošního rokuVideo: Novinky

Kvůli pádu trojské lávky obžaloval státní zástupce dva lidi. Státní zástupce Aleš Cimbala konstatoval, že „v důsledku chyb v projektu a konstrukci lávky došlo k narušení ocelových lan korozí”. Následné nevhodné opravy a špatné vyhodnocení stavu podle něj vyústily v její zřícení.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám