Článek
„Proti prognóze bez šrotovného se tímto protikrizovým opatřením mají prodeje aut letos v EU zvýšit o sedm procent. Ve skutečnosti to ale zřejmě bude mnohem výrazněji. Vždyť například v Německu, kde odstartovalo šrotovné v polovině ledna, stoupl prodej nových aut o 30 procent a objednávky v únoru dokonce o 70 procent,“ vyčíslila Roithová.
V Evropské unii nyní uplatňuje šrotovné již devět členských zemí – Francie, Německo, Kypr, Itálie, Lucembursko, Portugalsko, Rumunsko, Španělsko a Slovensko. Od 1. dubna budou moci o ně zažádat i vlastníci starých aut v Rakousku a počet těchto zemí se tak rozšíří na deset.
Ekologický příspěvek na nákup nového auta se v jednotlivých zemích pohybuje od 675 do 5000 eur (v přepočtu zhruba od 18 000 do 135 000 korun). Ve Španělsku ho nahrazuje bezúročná půjčka do 10 000 eur.
Šrotovné dostane motorista, který nechá zlikvidovat svůj starý vůz a pořídí si místo něj nový. Vlády, které šrotovné zavedly, ho považují za účinné opatření na pomoc automobilovému průmyslu, těžce postiženému světovou finanční krizí. Počet registrací nových osobních aut klesl totiž v jejím důsledku loni v EU o 27 procent a nákladních dokonce o 35 procent. Šrotovné pomáhá dopady krize změkčit a udržet v provozu automobilky, na něž je vázáno velké množství subdodavatelů z textilního, sklářského, chemického i z gumárenského průmyslu.
Kalousek: Bylo by to nesystémové řešení
Na rozdíl od zmíněných deseti zemí však v České republice šrotovné ve vládě ani v parlamentu neprošlo. A to přestože jeho zavedení doporučovala nejen opoziční ČSSD, ale i ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS). Narazilo to na ostrý odpor ministra financí Miroslava Kalouska (KDU-ČSL), jenž takovou prémii považuje za nesystémové řešení.
„Šrotovné neříká občanu nic jiného, než že by lidé, kteří si z odpovědnosti vůči bezpečnosti na silnicích a z úcty k životnímu prostředí pořídili bezpečnější a ekologičtější auto, anebo se rozhodli žádné auto nemít, teď měli přispět na nové auto těm, kteří bezohledně zatěžují české silnice starými šunkami,“ prohlásil ve Sněmovně Kalousek
Na rozdíl od ministra financí nepovažuje jeho stranická kolegyně Roithová šrotovné za nespravedlivou záležitost. „Šrotovné není v Evropě žádnou novinkou. Bylo zavedeno již před více než deseti lety (například v Dánsku či ve Francii) jako opatření, které pomáhá chudším lidem vyměnit stará neekologická auta za moderní. Investice do šrotovného se tedy státům v delší perspektivě opravdu vyplatí,“ je přesvědčena europoslankyně.
Šrotovné pomáhá chudým lidem vyměnit stará neekologická auta za moderní. Zuzana Roithová, europoslankyně V EU se díky šrotovnému prodá nejméně milión aut.
Starších než deset let je v Česku 60 % aut
Roithová by přivítala, kdyby se šrotovné zavedlo i v ČR. Na otázku Práva, v jaké výši by mělo být, odpověděla: „Podporovala bych 40 tisíc korun na nové auto při likvidaci vozu staršího nejméně deset let. Umožnilo by to prodat navíc nejméně 30 tisíc aut, udržet pracovní místa a současně by i Češi jezdili v bezpečnějších a ekologičtějších vozech.“ V Česku je v centrálním registru motorových vozidel zapsáno přes sedm miliónů automobilů všech kategorií.
Průměrný věk celého vozového parku ČR byl k 31. prosinci 2008 téměř 17 let a osobních aut 13,8 roku. Tedy až dvojnásobně vyšší než ve vyspělých západních zemích. „Starších než deset let je v naší republice šedesát procent osobních aut,“ připomíná ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Nehledě na tato fakta oponenti šrotovného zdůrazňují, že mnoho Čechů si kupuje dovážená auta, a proto by toto opatření nemělo tak přímý dopad na tuzemské výrobce. Šrotovné v Německu i na Slovensku naopak pomáhá i českým automobilkám a výrazně zvyšuje odbyt jejich produkce.