Hlavní obsah

V Drážďanech odpalují zbytky spadlého mostu

Aktualizováno

V pátek ve 02:50 se plánovaně zřítily zbytky betonového mostu Carolabrücke v Drážďanech. Jedná se o úsek s tramvajovými kolejemi těsně u břehu Labe. V saské metropoli očekávají v následujících hodinách velkou vodu, píše deník Bild.

Demolice mostu v DrážďanechVideo: Reuters

Článek

Zbytky mostu představují velké nebezpečí, proto se muselo přistoupit k řízené demolici. Laserová měření ukázala, že zbytky mostní části C se pomalu potápějí, řekl mluvčí hasičů Michael Klahre.

Od čtvrtečního večera byly v troskách mostu upevněny menší nálože, které se postupně odpalovaly. Výbuchy byly slyšet v pravidelných hodinových intervalech. Ve 02:50 se velká část bývalé tramvajové trati řízeně zřítila do Labe.

Foto: Michael Robert, ČTK

Demolice zříceného mostu Carolabrücke v Drážďanech

Technické čety, které odklízejí trosky, kusy betonu rozbíjejí na menší části. Pak je nakládají do kontejnerů, aby je mohla odvézt nákladní auta. Odpoledne se k nim kvůli velkým kusům připojily dva vyprošťovací tanky bundeswehru. Další odstřely se neplánují.

Navzdory tomu, že se původně měly strhávat části mostu na straně drážďanského Starého Města, podle posledních informací se to dělat nebude, i když existuje reálné nebezpečí, že se kvůli náporu velké vody zhroutí samy.

Zásahové čety, které likvidují poškozené části mostu, jsou pod časovým tlakem. Od neděle se v Sasku na Labi očekává velká voda, která podle drážďanských hasičů riziko zřícení mostu může dále zvýšit.

Podle drážďanských úřadů trosky mostu Carolabrücke, které leží v říčním korytě, nebudou mít zásadní vliv na výšku hladiny Labe. Říční policie je postupně označuje bójkami, aby se vědělo, kde se přesně nacházejí.

Kamera zachytila pád mostu v Drážďanech. Další jsou zchátralé a hrozí katastrofou

Evropa

Most Carolabrücke

Původní most Carolabrücke v Drážďanech vznikl v letech 1892–1895, „nepřežil“ ale druhou světovou válku“.

V roce 1952 byly nejprve rozebrány zachované části a poté zbytek vyhozen do povětří.

Dva středové pilíře v řece byly odstraněny až při stavbě druhého mostu Carolabrücke.

Současný most postavila v letech 1967–1971 firma VEB Brückenbau Dresden.

Most se čtyřmi jízdními pruhy pro motorovou dopravu a samostatnou tramvajovou tratí tvořil nejdůležitější severojižní spojnici drážďanské silniční dopravy. Po obou stranách mostu vedly chodníky pro pěší a cyklostezky.

Carolabrücke procházel od roku 2019 rekonstrukcí, poslední byla naplánovaná na rok 2025. Šlo právě o úsek, který se v noci na středu 11. září 2024 zřítil.

Při poslední kontrole byl stav tohoto úseku označen jako nedostatečný.

Představitelé Drážďan odhadují, že obnova mostu vyjde na 100 milionů eur (asi 2,5 miliardy korun).

Související témata:

Výběr článků

Načítám