Článek
Právě on je podle středeční reportáže i britského listu Guardian hlavním aktérem aféry a byl zapleten i do podobné korupční aféry v Rakousku.
Úplatkářská aféra se týká především britského výrobce zbraňových systémů BAe, který je prošetřován kvůli korupci v několika dalších obchodech v Rumunsku, kam se prodávaly fregaty na tajném účtu bylo nalezeno 270 miliónů korun, v Jihoafrické republice (i ta si objednala gripeny), v Tanzánii, v Chile, kde zesnulý diktátor Pinochet dostal 36 miliónů korun a v několika dalších zemích. [celá zpráva] BAe vlastní 20 procent podílů ve švédském Saabu, který gripeny vyrábí.
Alfons Mensdorff-Pouilly (54), jehož ženou je rakouská politička Maria Rauch-Kallatová, která v letech 2003 až 2006 zastávala post ministryně zdravotnictví v lidovecké vládě, pracuje pro BAe léta. "Moje společnost MPA má smlouvu s BAe od roku 1992 na konzultační služby ve východní Evropě. Podle této smlouvy jsem byl měsíčně placen," sdělil on sám v Guardianu.
Deník uvádí, že poté, co přijal tajné platby od BAe, si šlechtic koupil ve Skotsku hrad Dalnaglar. S odvoláním na švédskou televizi Guardian uvádí, že BAe souhlasila s vyplacením 40 miliónů liber pro Mensdorffa, jestliže bude prodej schválen. Vláda Miloše Zemana jej schválila, ovšem následující Špidlova vláda od něj po povodních v roce 2002 ustoupila. Za převod peněz měla čtyři milióny dostat panamská společnost Valurex. Šlechtic ale v úterý popřel, že by dostal jakékoli peníze přes Valurex.
Úplatky v Rakousku
Mensdorff-Pouilly byl zapleten podle Guardianu i do úplatkářské aféry v Rakousku. Jeho jméno padlo v roce 1995 na nahrávce, která vedla k obvinění rakouského lidoveckého politika Hermana Krafta z korupce. Se sociálním demokratem Peterem Marizzim si dělili úplatek za nákup vrtulníků a transportérů. Že by šly peníze přes šlechtice, se nepodařilo prokázat.
Rakouskou lidovou stranu ÖVP, jejíž členkou je Maria Rauch-Kallatová, opozice podezřívá, že podepsala nevýhodný kontrakt na nákup bojových letadel Eurofighter Typhoon, které vyrábí konsorcium EADS, jehož součástí je také BAe Systems. Také sociální demokracie, která vyhrála loňské parlamentní volby, požaduje nákup prověřit a zjistit možnosti, jak od něj ustoupit, kvůli čemuž na dlouho zamrzly rozhovory o vzniku velké koalice právě s lidovci. [celá zpráva]
BAe, která měla zítra sdělit svoje hospodářské výsledky, odřekla tradiční tiskovou konferenci, na níž měla oznámit zisk ve výši jedné miliardy liber. Neuskuteční se ani rozhovory pro hospodářská periodika. Místo toho bude jen videoprezentace. Mluvčí společnosti to vysvětlil "časovými tlaky", přestože právě rozhovory pro hospodářské denníky a týdeníky jsou důležitým zdrojem informací pro drobné akcionáře. Spekuluje se, že firma nechce odpovídat na dotazy o korupčních skandálech.
Omnipol mimo hru?
Další peníze měl dostat ředitel Richard Omnipolu Háva, na jehož konto mělo přijít 400 milionů SEK (1,2 miliardy Kč) a bývalý kanadský ministr financí Otto Jelinek, u něhož nebyla suma uvedena explicitně, ale ze součtu tajných prostředků poskytnutých trojici (miliarda SEK, tedy tři miliardy Kč) vyplynulo, že se mělo jednat v přepočtu o 200 miliónů Kč.
Háva to popřel. Je pěkné slyšet tuto částku, ale ale není správná, této kalkulaci se mohu jen smát." I Richard Meade, který měl v BAe na starosti prodej gripenů v ČR už dříve Guardianu popřel, že by měl nějaké peníze dostat.
Jelinek sdělil, že dostal peníze od BAe jako soukromá osoba. Odkud peníze dostal, omítl uvést: "To je osobní jako můj sexuální život."
Tvrdík se s lobbyisty nesetkal
Bývalý ministr obrany a nynější manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík na středeční tiskové konferenci strany popřel, že by se kvůli vyjednávání o nákupu stíhaček Gripen setkal s lobbyisty. Tvrdík zdůraznil, že se s bývalým kanadským ministrem Ottou Jelinkem potkal až v době, kdy na ministerstvu již nepůsobil.
Tři čeští senátoři shodně potvrdili, že jim byly úplatky nabídnuty: Kromě Michaela Žantovského (ODA) a Přemysla Sobotky (ODS) ještě Jitka Seitlová (ODA).
Saab potřeboval gripeny prodat
Částky byly tak vysoké, protože Saab měl velký zájem stroje prodat. Zdlouhavý a obtížný vývoj gripenů vzbuzoval v zemi rozpaky. Manažer Johan Lehander, který má v Saabu na starosti gripeny považuje leasing pro ČR za klíčový: "Je to naše první dodávka na export. Uvést gripen do světa a do NATO je pro nás velmi důležité. Máme kontrakty s Maďarskem a Jižní Afrikou, ale tato byla první. Mohli bychom ve světě prodat 200 až 250 letadel.
Saab neměl velké zkušenosti s exportem zbraní a proto se v roce 1995 dohodl se společností BAe na spolupráci. "Potřebovali jsme jejich know how, jejich podporu a jejich širokou organizaci. jsou na celém světě," uvedl Lehander .
Dodávka JAS-39 Gripen do ČR
- březen 1997 - vláda Václava Klause (ODS) rozhodla o modernizaci letectva a nahrazení dosluhujících strojů MiG-21
Uchazeči o dodávku: McDonnell-Douglas/Boeing (USA, F/A-18) a Lockheed Martin (USA, F-16), Dassault Aviation (Francie , Mirage 2000-5), konsorcium EADS (EU, Eurofighter Typhoon) a BAa Systems/Saab (Velká Británie/ Švédsko JAS-39 Gripen)
- leden 2001 - ministr obrany Vladimír Vetchý vyhlásil výběrové řízení na nové nadzvukové letouny pro české vojenské letectvo v lednu 2001
- květen 2001 - z tendru odstoupili Američané kvůli netransparentnosti Následně se stáhly i Dassault a EADS a v soutěži tak zůstalo jen konsorcium BAE Systems/Saab s gripeny
- říjen 2001 - vláda Miloše Zemana (ČSSD) konstatovala, že BAa Systems/Saab splnili zadání
- duben 2002 - vláda Miloše Zemana schválila nákup 24 stíhaček JAS-39 Gripen za více než 60 miliard korun. Zákon o financování nákupu ale odmítl Senát, jehož veto poslanci nepřehlasovali
- léto 2002 - vláda Vladimíra Špidly (ČSSD) po povodních odstoupila od nákupu gripenů
- červenec 2003 - Špidlova vláda se rozhodla pro pronájem stíhacích letounů. Starší stroje F-16 nabídly Belgie, Nizozemí a USA, Kanada přišla s letouny F/A-18. Švédsko nabídlo za stejnou cenu 14 nových gripenů.
- červen 2004 - vláda se rozhodla pro pronájem 14 gripenů na deset let za dvacet miliard korun, armáda podepsala smlouvu
- duben 2005 - do ČR přiletěly první gripeny
- červenec 2005 - gripeny zařazeny do letectva AČR
Podle tajné smlouvy z roku 2003 byly, jak uvedla SvT vypláceny peníze i za pronájem, a to přes firmu Valurex. Šlo o 81 miliónů švédských korun, tedy o 240 miliónů korun českých. Kontaktní osobou byl opět Mensdorff-Pouilly. manažer Saabu johan lehander ale trvdí, že kontaky s ČR byly tak dobré, že nebyl potřeba žádný zprostředkovatel. Omítl však dopovědět, zda šlechtic byl poradce.