Článek
Prvnímu zkušebnímu letu, který se kvůli nepřízni počasí ve středu opakovaně odkládal, přihlížely stovky lidí.
Naskytl se jim spektakulární pohled na stroj dlouhý 92 metrů a široký 43,5 metru, který unese deset tun nákladu, čímž je srovnatelný třeba s transportním vrtulníkem Boeing CH-47 Chinook, který využívá americké letectvo.
Let proběhl bez problémů a stroj naplněný nehořlavým heliem po zhruba dvaceti minutách bezpečně přistál.
Popud vzešel od vzdušných sil USA
Airlander si původně u britské společnosti HybridAir Vehicles objednalo americké letectvo, které do vývoje investovalo 300 miliónů dolarů. Chtělo ho využít k pozorovacím letům, ty by mohly trvat až 21 dní. Když pak ale vláda zkrátila Pentagonu rozpočet, škrty postihly i projekt hybridní vzducholodě. Firma ale ve vývoji samotného plavidla pokračovala. Financovala ho prostřednictvím tzv. crowdfundingu i příspěvků od větších investorů včetně zpěváka metalové kapely Iron Maiden Bruce Dickinsona, který je rovněž nadšencem do létání.
O stroj už podle šéfa společnosti Stephena McGlennana projevilo zájem několik světových armád a on věří, že do pěti let by jich mohlo létat okolo sta, přičemž je nebudou využívat jen vojska. Vzducholoď vydrží ve vzduchu několik týdnů a podle výrobce může při silném větru letět až 148kilometrovou rychlostí. Její maximální rychlost činí 160 kilometrů v hodině.
List The Guardian také upozornil na poměrně nízkou katalogovou cenu, která činí 25 miliónů liber (775 miliónů korun). Airbus A380 vyjde na 375 miliónů dolarů (devět miliard korun).