Článek
Amsterdam je podle agentury DPA prvním městem v Nizozemsku, které rychlost aut výrazně omezilo. Vedení města si od opatření slibuje větší bezpečnost a více klidu pro obyvatele.
Snížená maximální rychlost platí zhruba na 80 procentech silnic. Výjimku mají městské autobusy a tramvaje, pro taxikáře bude stejná výjimka platit jen v místech, ve kterých je pro ně vyhrazený zvláštní pruh.
Podle města je omezení maximální rychlosti nutností, protože se dopravou jeho ulice stále více plní, což vede k většímu počtu nebezpečných situací. Loni zde bylo hlášeno na 4800 dopravních nehod, k nimž musela být přivolána sanitka, 15 lidí při nich zemřelo.
Praze došla trpělivost. Třicítkářům zatrhla magistrálu, poslala je na chodník
Loňská anketa mezi obyvateli města ukázala, že 67 procent z nich považuje dopravu v okolí svého bydliště za nebezpečnou. Dohromady 83 procent dotazovaných uvedlo, že jedním z důvodů je právě vysoká rychlost.
Třicítka v Praze?
I v Praze je omezení rychlosti aktuální téma. Iniciativa Poslední generace zorganizovala letos pod názvem 30 pro Prahu několik protestů, během kterých zablokovala magistrálu klidně i na několik hodin.
V petici, která je dostupná online, požaduje snížení maximální povolené rychlosti na 30 kilometrů v hodině.
Podle pražského primátora Bohuslava Svobody by plošné omezení rychlosti v Praze přineslo velké problémy.
„Blokády jsou vykonávány malou skupinou lidí, je jich třeba okolo 120, což je z hlediska Prahy určitě málo. Jistě má každý právo vyjádřit svůj názor, ale nesmí být takový, že poškozuje všechny ostatní. Představa té třicítky je představa toho, že vlastně Prahu zaprvé zneprůjezdníme, protože pak se už nedostane nic nikam,“ řekl v podcastu PoliTalk letos v červnu.