Článek
„Kvůli náhlému zaplavení území byla zničena infrastruktura přístavů a přepravních terminálů v oblasti, hodně lodí se potopilo,“ podotkl také Ihnatenko.
Až voda opadne, lodě pod kachovským zdymadlem uváznou na mělčině. „Kachovská plavební komora byla poslední na Dněpru, která pouštěla všechny lodě směrem k otevřenému moři. Fakticky nám uzavřeli bránu pro ukrajinský export,“ řekl Ihnatenko.
Problémy se podle něj objevují už nyní. „Hladina vody v Kachovské přehradě klesá s každou hodinou o deset centimetrů. Přípustná výška hladiny v nejnižším bodě záporožského zdymadla je 14 metrů, dnes ráno jsme naměřili 16 metrů. Pokud se hladina dostane pod tento bod, nebudeme moci komoru v Záporoží provozovat,“ dodal.
🇺🇦Дуже стисло і максимально інформативно про наслідки підриву Каховської ГЕС. Сьогодні працювали в Херсоні і в тому...
Posted by Євгеній Ігнатенко on Wednesday, June 7, 2023
Hraje se tedy také o čas. Civilní plavidla se nyní z Kachovské nádrže přesouvají právě do Záporožské oblasti, aby nesedla na mělčinu.
„Správa lodní dopravy už druhý den aktivně pracuje s majiteli lodí, které jsou na přehradě. Je to asi padesát lodí. Naším úkolem je dostat je bezpečně do nových kotvišť proti proudu Dněpru přes Záporožské zdymadlo,“ uzavřel.
Jak zdůraznil list Ekonomična pravda, Dněpr je hlavní ukrajinskou říční dopravní tepnou. Podle ukrajinské společnosti Ukrhydroenerho obnova přehrady potrvá pět let. Ukrajinská vláda již uvolnila 1,5 miliardy hřiven (906 milionů korun) na výstavbu páteřních vodovodů na jihu Ukrajiny. Ty by měly zajistit dodávky pitné vody do postižených oblastí.