Článek
Data, která Ukrajinci získali, popisují stav a incidenty v ruském civilním letectví za posledních 18 měsíců, tedy včetně léta 2022 a 2023.
Ruské letecké společnosti se tehdy potýkaly stejně jako nyní především s nedostatkem „certifikovaných náhradních dílů pro dopravní letadla západní provenience a certifikovaných oprav“ způsobeným protiruskými sankcemi, uvedl Kyiv Post.
Ruské aerolinky přitom většinou používají západní stroje od společností Boeing a Airbus.
Situace se navíc podle HUR zhoršuje: za prvních devět měsíců roku 2023 bylo hlášeno 150 technických poruch letadel, zatímco ve stejném období roku 2022 to bylo méně než 50. Jen v lednu 2023 se technické poruchy týkaly 19 z 220 airbusů a 33 z 230 boeingů v ruských službách.
Opravuje se i v Íránu
Ruské letecké společnosti se podle získaných dat již běžně uchylují k „necertifikovaným“ opravám a údržbě.
Kvůli nedostatku kvalifikovaných techniků a domácích opravárenských kapacit vytěžovaných ruskou armádou kvůli válce na Ukrajině se civilní letouny v ruských službách opravují například v Íránu. Tamní technici ovšem nemají originální náhradní díly.
Odhaduje se, že z 820 civilních letadel zahraniční výroby v držení Ruska bylo nyní téměř 70 procent podrobeno necertifikovanému servisu a opravám, uvedl Kyiv Post.
Navíc do poloviny roku 2023 bylo až 35 procent ruské flotily zahraničních letadel kvůli akutnímu nedostatku náhradních dílů „kanibalizováno“, aby zbytek mohl létat, uvedla HUR na základě dokumentů získaných z FATA.
Rusko tlumí sankce paralelními dovozy
Uzemněna byla také většina letadel ze sovětské éry, protože jejich motory se vyráběly například v Polsku a náhradní díly také podléhají sankcím.
Jak uvedl Kyiv Post, po auditu bezpečnosti ruských letů Mezinárodní organizací pro civilní letectví (ICAO) v září loňského roku získalo Rusko status „červené vlajky“ a zařadilo se spolu s Bhútánem, Demokratickou republikou Kongo a Libérií mezi čtyři nejnebezpečnější země pro létání na světě.