Hlavní obsah

Turisté z lodi Costa Concordia chtějí odškodné

Právo, DPA, ČTK, znk
Řín

První cestující z výletní lodi Costa Concordia žádají majitele ztroskotaného plavidla o odškodnění za tělesnou, morální a majetkovou újmu. Zhruba 15 italských asociací na ochranu spotřebitelů zastupujících desítky pasažérů vytvořilo Výbor trosečníků z Concordie, který se na prvním zasedání usnesl, že bude od majitele lodi požadovat 80 miliónů eur (přes dvě miliardy Kč).

Foto: ČTK/AP

Převrácená Concordia u italského ostrova Giglio. Na pozadí její sesterská výletní loď Costa Serena

Článek

Jak upřesnil deník La Repubblica, jde jen o první z řady požadavků na odškodnění, jež by měla vyplatit společnost Costa Crociere, respektive britsko-americká firma Carnival vlastnící skupinu, k níž Costa Crociere patří.

S požadavky se hlásí i cizinci

První žádosti o odškodnění přicházejí i ze zahraničí: žalobu na Costa Crociere se chystal podat právník zhruba stovky francouzských cestujících plavidla, které minulý pátek narazilo na útes u ostrova Giglio.

„Kromě toho, že nouzová procedura začala se zpožděním, panoval na palubě totální chaos. Není normální, že mnozí z nás neměli záchranné vesty, zatímco je měli všichni členové posádky,“ podotkl jeden z pasažérů požadujících odškodnění.

Foto: ČTK/AP

Luxusní výletní loď Costa Concordia před havárií

Deník Corriere della Sera také informoval, že 35 cestujících ruského původu se už stalo civilními účastníky řízení se společností a požadují úhradu za majetkové i morální škody.

Pasažéři mohou do deseti pracovních dnů, tedy do konce příštího týdne, kromě tělesné, morální a majetkové újmy žádat také o proplacení výdajů spojených s účastí na výletní plavbě a dopravou zpět domů.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Záchranáři našli novou přístupovou cestu do potopené lodiVideo: Reuters

Existují navíc „právní předpoklady“, aby lidé, kteří si už u Costa Crociere zamluvili jednu z jejích dalších výletních plaveb, mohli objednávku zrušit a žádat vrácení peněz. Prohlásil to předseda italské Národní unie spotřebitelů Massimiliano Dona s tím, že sám už „řadu“ zrušení rezervací zaregistroval. „Smlouva, jíž se objednává dovolená, se zakládá na oprávněné touze zákazníka strávit pohodové chvíle, a to je neslučitelné s duševním rozpoložením těch, kteří se v těchto dnech měli na výletní plavidlo nalodit,“ vysvětlil.

Podle společnosti je kapitán jediným viníkem

Costa Crociere ve čtvrtek podle tiskových agentur oznámila, že kontaktovala všechny přeživší cestující a proplatila jim cenu zájezdu a další náklady. Je prý v kontaktu i s rodinami obětí, kterým vyjádřila opakovaně svou soustrast a lítost. Distancovala se přitom od kapitána Francesca Schettina, který je podle ní jediným viníkem tragédie.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Mapy.cz

Sama se v řízení prohlásila za poškozenou stranu a Schettina suspendovala, oznámil její právní zástupce Marco De Luca. „Společnost utrpěla majetkovou škodu,“ vysvětlil advokát.

Společnost Carnival už před časem oznámila, že jí vznikne škoda blížící se 100 miliónům dolarů jen tím, že plavidlo nebude moci asi rok užívat. Pokud bude loď na odpis, pojišťovny navíc budou muset zaplatit 405 miliónů eur. Celková škoda by se tak mohla vyšplhat na zhruba půl miliardy eur (přes 12 miliard Kč).

Pozdržely špičky společnosti evakuaci?

Mezitím vyšlo najevo, že vedení Costa Crociere dostalo po kolizi upozornění, že se loď dostala do problémů, dobrých 68 minut před evakuací, podle všeho ale Schettina nevyzvalo, aby na lodi vyhlásil nouzový stav.

Otázkou je, zda kapitán společnosti vážnost situace zamlčel, nebo zda se společnost sama chtěla vyhnout ekonomickým dopadům evakuace. Jak totiž podotkl tisk, účastníkům plavby, kteří během ní zažili trauma (čímž noční opuštění lodi ve člunech bezpochyby je), naleží dle právních norem odškodnění 10 tisíc eur na hlavu. Vzhledem k tomu, že na palubě bylo zhruba tři tisíce osob, jde o bezmála 30 miliónů eur.

Výběr článků

Načítám