Článek
„Projekt změní geografickou podobu Istanbulu na dva poloostrovy a jeden ostrov,“ prohlásil ministerský předseda s tím, že nový „Istanbulský průplav“ by měl vést skrze evropskou část města. Měl by dosahovat délky 40 až 50 kilometrů, šířky asi 150 metrů a hloubky 25 metrů. Na jeho březích vzniknou nové obytné i obchodní čtvrti a letiště, v Istanbulu v pořadí třetí.
„Za každým velkým krokem a velkým vítězstvím v dějinách byly vždy velké sny. A my teď máme sen o národu a Istanbulu. Vyhrnujeme si rukávy na 'Průplav Istanbul', jeden z největších projektů století, který zastíní Panamský a Suezský průplav,“ poznamenal Erdogan v Istanbulu při svém vystoupení před tisícem lidí většinou z jeho vládní strany AKP.
Prvotní studie a návrh projektu podle premiéra zaberou dva roky. Erdogan ohlásil, že práce začnou hned po červnových volbách a termín ukončení výstavby je rok 2023.
Premiér odmítl upřesnit, kudy by vodní cesta vedla a kolik bude její vybudování stát. „To je tajné. Tu informaci neposkytnu, abych zabránil spekulacím,“ uvedl s poznámkou, že financování nebude problém.
Cílem výstavby nového průplavu je ulehčit předimenzovanému Bosporu a omezit riziko ohrožení obyvatel, neboť po 30 kilometrů dlouhém průplavu se přepravují i nebezpečné materiály. Podle Erdogana je přes Bospor ročně převezeno 140 miliónů tun ropy, 4 milióny tun zkapalnělého plynu petroleje a 3 milióny tun chemikálií.
Bospor je čtvrtá nejvytíženější vodní cesta na světě. Společně s Dardanelami spojuje Černé a Středozemní moře.
Nový průplav má denně umožnit proplutí až 160 lodím včetně těch největších. Počítá se s tím, že jej bude křižovat několik mostů.
Nový most má také umožnit snadnější spojení z evropské části Istanbulu do asijské a naopak. Přes třetí most přes Bospor budou jezdit auta i vlaky. V plánu je rovněž výstavba podvodního železničního i dvouúrovňového silničního tunelu.