Článek
„Opičku“ si oblíbili muži, ženy, mládež, vzdělaní i ti méně. Jedna decilitrová lahvička vodky stojí pět zlotých (30 Kč) a dvoudecková dvojnásobek.
„Většinou ji vypijí pár metrů od obchodu, tedy ještě předtím, než dorazí do práce či školy. Jelikož je obvykle přitom nikdo nevidí, mají pocit, že nejsou alkoholici, kteří popíjejí tvrdý alkohol z půllitrovky někde v parku na lavičce,“ upozornil deník Rzeczpospolita.
„Ve skutečnosti právě takto se lidé rychle opijí a ve zvýšeném tempu propadají alkoholismu,“ varují polští odborníci na boj se závislostí.
Zároveň je znepokojuje, že „přes milion lidí přichází do práce a část i do školy už pod vlivem asi 0,5 promile alkoholu a v průběhu dne jeho hladinu ještě zvyšují“, uvedl deník Rzeczpospolita.
Alkohol je k mání velice snadno
Situace je již natolik závažná, že se jí zabývá i ministerstvo zdravotnictví, které podle médií zvažuje zákaz prodeje „opiček“ v dopoledních hodinách, zvýšení jejich ceny a nejen to.
Vojtěch chce omezit reklamu na alkohol
„Problém je hlavně v tom, že v Polsku je až příliš rozšířená obchodní síť s alkoholem: jedna prodejna připadá průměrně na 275 obyvatel, zatímco např. v Norsku je to jedna na 18 tisíc,“ napsal portál money.pl.
Roční spotřeba stoprocentního alkoholu na osobu (včetně kojenců a seniorů) se podle posledních statistik blíží v Polsku k 12 litrům. Podobná spotřeba alkoholu je i v Česku, předloni to bylo 11,7 litru čistého lihu na člověka.
„Po překročení této hranice začíná proces degradace společnosti,“ varoval dále portál s odkazem na zjištění Světové zdravotnické organizace.
Za alkohol Poláci v roce 2018 podle statistik zaplatili přes 37 miliard zlotých (222 mld. Kč). To je o pět miliard zlotých více než v roce 2015. Na prodejny s alkoholem lze v Polsku narazit takřka na každém kroku. Je jich přes 140 tisíc, zatímco knihoven je v zemi osm tisíc, posiloven 2500 a kin jen pět set.