Článek
„Na rozdíl od civilních letů se ty naše nepojišťují. Kromě armády má stejné privilegium i armáda a pohraničníci,“ řekl pracovník ministerstva obrany plukovník Wiesław Grzegorzewski.
Podle polských úřadů bylo již identifikováno 76 z celkových 96 mrtvých. Vyšetřování na místě nehody bylo ukončeno. „V tuto chvíli byly z místa katastrofy vyzvednuty všechny úlomky letadla, osobní věci, dokumenty a cennosti cestujících, stejně jako další předměty důležité pro vyšetřování,“ prohlásil mluvčí vyšetřovacího výboru prokuratury Vladimir Markin. Šetření bude nyní probíhat ve Smolensku a v Moskvě.
Polský generální prokurátor Andrzej Seremet včera potvrdil, že jeho úřad projeví maximální transparentnost a zveřejní rozhovor pilotů v kabině havarovaného letadla – a to včetně posledních okamžiků, kdy už věděli, že je čeká smrt.
Podle něj je zatím jisté jen to, že „ke katastrofě došlo za obtížných atmosférických podmínek a že letadlo zavadilo křídlem o strom a poté se zřítilo“. „To je nyní jisté. Všechny ostatní hypotézy jsou nepodložené,“ dodal.
Trvají dohady kolem výškoměrů
Krzysztof Krawcewicz z leteckého časopisu Skrzydlata Polska nadhodil, že letadlu selhaly výškoměry. „Stroj letěl příliš nízko a je nutné vzít v potaz možnost poruchy výškoměrů,“ řekl.
Problémem podle něj mohlo být jak selhání přístrojů, tak jejich chybné nastavení či regulace. Už kilometr před letištěm byl stroj jen pár metrů nad zemí – přitom měl být o sto metrů výše.
Mezinárodní letecká komise včera oficiálně oznámila, že prezidentův letoun se poprvé dotkl stromů už kilometr před letištěm. O dalších 200 metrů dál do jednoho z nich narazil křídlem a pak se prudce stočil vlevo. Hlavní části stroje se zřítily 350 až 500 metrů před přistávací dráhou a 150 metrů nalevo od její osy.