Článek
Po Rue Rivoli se pomalu táhne proud aut. Mezi nimi se proplétají skútry. „Vidíte tu kolonu!“ ukazuje mi obyvatelka Paříže Marine.
Sama k přesunu po Paříži používá už několik let výhradně kolo. Bez něj by se podle svých slov nikam nedostala. Slavná ulice plná obchodů a barů je skutečně zatarasená.
Důvod je nasnadě. Před necelými dvěma lety rozhodla pařížská radnice o navýšení cyklopruhů, takže teď mají jeden pruh automobilisté a dva pruhy jsou vyhrazené pro kola.
Pomalejší je provoz také kvůli řadě semaforů na dlouhé přímé ulici.
Od 1. září v Paříži jen 30 km/h
Za poslední dva roky se Paříž proměnila a s pandemií se snaha o změny v dopravě v centru hlavního města Francie ještě zrychlila.
Politika radnice je jasná: snížit počet aut ve městě. Už teď do centra nesmějí staré dieselové vozy a nově je tu další omezení – Paříž od 1. září zavedla limit rychlosti na 30 km v hodině.
Já budu dál jezdit padesátkou a když vidím radar, zpomalím. Policie mě zatím nekontrolovala.
Jedná se o nový z ekologických kroků socialistické starostky Anne Hidalgové (PS), která nejspíš bude kandidovat i v prezidentských volbách 2022.
Od limitu rychlosti si radnice slibuje snížení počtu nehod, ale i hluku a to až o tři decibely, jak se vyjádřil jeden z předkladatelů projektu, radní za ekologickou stranu EELV David Belliard.
Začal proces století. Z útoku na Bataclan a další místa v Paříži se zpovídá dvacet lidí
Lepší jít pěšky!
„To už je skoro lepší jít pěšky! Po Champs Elysées stejně nikdo třicítkou nepojede, viděla jste, jak to tam vypadá,“ říká mi řidič, který si říká Serge.
„Stání v koloně představuje ještě větší znečištění. Navíc pomalou jízdou se spotřebuje víc benzinu,“ vypočítává nevýhody.
„Ne ne, já budu dál jezdit padesátkou, a když vidím radar, zpomalím. Policie mě zatím nekontrolovala. Víte, já totiž ani nemám řidičák,“ směje se Serge a bez problému nasedá na náměstí Place de la Nation do svého červeného renaulta.
Stejně jako Serge i další obyvatelé předměstí Paříže nesouhlasí s novou ekologickou politikou. Lidé z předměstí se mnohdy nemohou dostat do zaměstnání a v autech v centru města stojí v koloně a ztrácejí čas.
„Do centra jezdím autem jen výjimečně, když musím něco převézt. Jinak používám metro,“ říká řidička Véronique. „Takové nařízení vůbec ekologické není, znečištění možná nebude v centru, ale všude kolem Paříže ano,“ dodává.
Provoz se podle ní zvýší hlavně na obchvatu Paříže, Boulevardu Périphérique. Tam zatím platí sedmdesátka, i když i tady chce radnice rychlost snížit, a to na padesát.
„Problémem jsou opravné práce v centru Paříže. Všude se staví. Mnoho ulic je tak uzavřených,“ stěžuje si Véronique, která s politikou radnice nesouhlasí. “ „Hidalgovou bych nikdy nevolila, jen zadlužila město,“ říká rezolutně řidička.
Stejně se rychle jet nedá
„Třicítkou se už stejně skoro všude jezdilo, takže pro mě k velké změně nedošlo,“ říká umělkyně Tereza, která k přepravě děl používá svou dodávku, s kterou v malých ulicích Paříže stejně rychle jet nemůže.
Rychlost podle ní nedodržují spíš řidiči malých aut nebo skútry. „Nesnáším Renault Clio,“ směje se umělkyně.
„Aut zatím neubylo. Ale přibylo cyklistů a to hlavně těch, kteří nerespektují pravidla a neumějí jezdit na kole ve městě.
Radnice Paříže rozhodla o celkovém zavedení třicetikilometrové rychlosti na celém území centrální Paříže. Tedy té, která je administrativně hlavním městem Francie. Výjimku zatím mají některé velké ulice, nábřeží řeky Seiny nebo silnice v Boulogneském lese.
Blízké předměstí, oblast za obchvatem – takzvaným „periferikem“ – představuje už jiné obce i jiný departement a region. Každá obec si pak limit rychlosti spravuje sama. Ve většině ale už třicítka platí také.
Obyvatelé Paříže jsou pro
Podle průzkumu mezi obyvateli, který si v loňském roce nechala radnice udělat, bylo na 60 procent obyvatel centra Paříže „pro“ snížení rychlosti. Radnice nechce zcela vyhnat auta z města, ale zásadně by chtěla snížit jejich používání.
„Aut zatím neubylo. Ale přibylo cyklistů, a to hlavně těch, kteří nerespektují pravidla a neumějí jezdit na kole ve městě,“ stěžuje si cyklistka Marilyn.
Po Paříži už desítky let jezdí výhradně na kole a právě snahy radnice o navýšení cyklostezek nevidí jako koncepční: „Nelze jen vybudovat cyklostezky, musíte i naučit lidi správně jezdit.“
Bikerka vidí jediné řešení: zcela uzavřít přístup autům do některých částí centra města. Tak jako to zavedla i jiná evropská města (Řím, Milán, Madrid), která vytvořila takzvané „zóny sníženého provozu“.
Starostka Paříže vyzve Macrona v boji o Elysejský palác
I to je budoucí záměr radnice Paříže. Vyzkoušet si to ostatně obyvatelé Paříže mohou už v neděli 19. září při takzvaném dni bez aut. Zákaz vjezdu do centra Paříže bude platit pro všechna motorová vozidla včetně skútrů i elektromobilů.