Článek
Letadlo vypadá jako kluzák, jeho šedesátimetrová křídla však mají rozměry obvyklé u běžných linkových letadel. Díky kompozitním materiálům a superefektivním slunečním panelům a bateriím je však Solar Impuls mnohonásobně lehčí než boeingy či airbusy. Nemusí totiž nést žádné palivo – pohání jej elektřina vyrobená naší hvězdou.
Stroj teď čekají první zkoušky. Při nich se letadlo vznese jen pár metrů nad zem. Příští rok se Piccard pokusí o čtyřiadvacetihodinový let, při němž během dne a noci vyzkouší sílu slunečních panelů i výkon baterií. Oblet zeměkoule bude totiž probíhat dnem i nocí.
Než ale Piccardovo letadlo vzlétne na tuto dlouhou cestu, čekají ho dlouhé zkušební výpravy. Například na rok 2012 se plánuje let přes Atlantik. Datum pro oblet světa ještě nepadlo.
Let okolo světa po kouscích
Není úplně jisté, zda Piccard poletí v nyní postaveném stroji. Očekává se, že prototyp, označovaný jako HB-SIA, časem nahradí letadlo HB-SIB. To má být větší, má mít lepší avioniku i tlakovou kabinu.
Pokud ale na cestu kolem Země v dohledné budoucnosti vyrazí, má se za to se, že se vydá po trase jako v roce 1999, kdy jako první obletěl svět v balónu.
Nebude to zřejmě let bez přerušení, i když letadlo by to zvládlo. „Mohli bychom letět rychlostí 25 uzlů (asi 45 km/h), což by vyžadovalo 20 až 25 dní na oblet světa. To je příliš mnoho pro pilota, který musí řídit letadlo. V balóně se dá spát, protože zůstáváte ve vzduchu, i když spíte. Pro pilota je podle našeho názoru maximum pět dní,“ řekl Piccard. Za kormidlem Slunečního impulsu se proto bude střídat s vedoucím projektu Andrem Borschbergem.
Piccard si od projektu neslibuje jen nové rekordy. Doufají také, že Solar Impuls dá podnět k prosazení obnovitelných energií v letecké dopravě, která stále více znečišťuje ovzduší.
„Pokud dokáže letadlo letět den a noc jen na sluneční energii a bez pohonných hmot, nemůže už nikdo tvrdit, že taková řešení nejsou možná i u aut, vytápění, klimatických zařízení nebo počítačů,“ řekl Piccard přes osmi sty hosty na včerejší předváděcí akci.