Článek
„Co se týká vojenských úkolů, nejsme postiženi, protože nezávisíme na GPS. Vytváří to však nezabezpečenou oblast. A když je v oblasti nejistota, roste pojistné,“ uvedla Haslumová v pondělí na washingtonské konferenci americké Námořní ligy o bezpečnosti na moři, ve vzduchu a ve vesmíru.
Uvedla několik důvodů, proč je pozměňování souřadnic GPS problémem. Lodě nedostávají informace o své poloze, což ohrožuje bezpečnost plavby, neboť se posádka může dostat mimo obvyklé plavební trasy. Aby se posádky nemusely vypořádávat s problémem, že dostávají špatné údaje GPS, vypínají zařízení, kterým lodě automaticky hlásí svou polohu.
Přibývá falešných GPS signálů v oblastech bojů. Letadla se mohou ocitnout ve vzdušném prostoru jiného státu
„Lodě duchů“
To může být i jeden z účelů rušení signálu. Bez zapnutého zařízení hlásícího polohu není hned jasné, co je která loď zač a co dělá v Baltském moři. Snáze pak proklouznou lodě, které systém vypínají, aby se o jejich poloze nevědělo, což je třeba případ ruských tankerů nebo nákladních lodí vezoucích zboží, na které jsou uvaleny sankce.
Haslumová si stěžovala, že těchto „lodí duchů“ je stále víc.
Rušení a přepisování signálu GPS se dává do souvislosti s ruskou základnou v Kaliningradu, kde by měl být umístěn systém pro radioelektronický boj Tobol. „Rusko se velmi snaží na poli elektronického boje. Pravidelně zasahuje do signálu GPS na rozsáhlém území jak v Rusku, tak v sousedních zemích,“ uvedl Erik Kannike z estonské softwarové společnosti SensusQ. Systémy Tobol jsou rozmístěny v deseti městech a jedním je právě Kaliningrad.
V Pobaltí a Polsku jsou zaznamenány četné výpadky GPS signálu. Stojí za nimi Rusko
Rusko dokonce loni v dubnu zkoušelo tento systém použít k rušení signálu sítě Starlink, napsal časopis Newsweek.
„Myslím si, že bezpečnost je teď zajištěna jen přítomností (sil NATO),“ uvedla Haslumová. Serveru DefenceOne vysvětlila, jak by pomoc měla vypadat: „Být blíž k obchodním lodním, aby se taky cítily v bezpečí.“