Hlavní obsah

Strojvůdce španělského vlaku marně varoval, že osudná zatáčka je nebezpečná

Madrid

Španělský list El País zveřejnil přepis telefonátu, ve kterém strojvedoucí vykolejeného rychlovlaku Francisco José Garzón přiznal, že jel 190 kilometrů za hodinu v zatáčce, kde bylo povoleno jen osmdesát. Dodal, že už dříve varoval před zatáčkou, kde vykolejil. Až po havárii, která si vyžádala 79 obětí, před ni instalovali zabezpečovací zařízení.

Foto: Reuters

Článek

Po nehodě, která se stala 24. července u Santiaga de Compostella, strojvedoucí telefonoval, aby se spustila záchranná akce. „Musí tu být mnoho zraněných, (vlak) je převrácený, nemohu se dostat z kabiny,“ řekl kolegovi v madridské centrále. Během rozhovoru Garzón opakovaně mluvil o „ubohých cestujících“ a říkal, že „doufá, že nikdo nezemřel“.

Přiznal také, že jel mnohem rychleji, než bylo povoleno: „Byl jsem roztěkaný, měl jsem jet 80, ale jel jsem 190,“ řekl Garzón. Těsně před havárií mu volal dispečer s informací, u jakého nástupiště má zastavit. [celá zpráva]

Garzón marně varoval před nebezpečnou zatáčkou

Garzón také po nehodě řekl: „Už jsem zmiňoval před lidmi, co mají na starost bezpečnost, že tato zatáčka je nebezpečná a jednou by se tu mohlo stát něco podobného.“

Foto: Miguel Vidal, Reuters

Havarovaná lokomotiva u Santiaga de Compostela

Problémem je, že na trati není automatické zabezpečovací zařízení, které by omezilo rychlost v případě jejího překročení. Trať z Madridu do Ferrolu není celá vysokorychlostní, střídají se na ní vysokorychlostní úseky umožňující jízdu rychlostí 200 km/h s úseky, kde se musí jezdit pomaleji. V každém je jiný zabezpečovací systém a strojvedoucí mezi nimi musí přepínat. Právě na začátku takového havaroval. Černá skříňka ukázala, že strojvedoucí brzdil pozdě a v okamžiku nehody jela souprava rychlostí 153 km/h. [celá zpráva]

Foto: David Ryneš, Yahoo Maps

Po nehodě se před zatáčkou nainstalovalo automatické zabezpečovací zařízení.

Garzón je obviněn ze 79 zabití a řady zranění, které způsobil svou neprofesionalitou, vyšetřovány jsou i státní dráhy RENFE a správa železničních cest ADIF s podezřením, že neudělaly vše pro bezpečnost. [celá zpráva]

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám