Článek
Franciska Josého Garzóna hned po nehodě zatkla policie. Je podezřelý, že nedodržel stanovenou rychlost, a vlak proto při průjezdu zatáčkou vykolejil.
V případě odsouzení mu hrozí souhrnný trest přes sto let, ale podle zákona si může fakticky odpykat jen trest za nejzávažnější zločin. Ten by mohl dosáhnout v případě neúmyslného zabití dvanácti let.
Obviněn ze zabití 79 lidí
Vyšetřující soudce Luis Aláez formálně obvinil Garzóna ze zabití 79 lidí a mnoha ublížení na zdraví z nedbalosti. Garzón už v neděli přiznal, že vjel do zatáčky příliš rychle. Podle médií si myslel, že projíždí jiným místem trati.
V úterý začali policejní experti zkoumat černou skřínku, která uchovává technické záznamy o provozu vlaku za posledních 30 dní, respektive 20 tisíc kilometrů. Policisté rovněž zkoumají historii hovorů a zpráv z Garzónova mobilu.
Podle jednoho ze svědků Garzón hned po nehodě tvrdil, že chtěl brzdit, ale nešlo to.
Soudce stanovil pro propuštění z vazby následující podmínky: Garzón se musí pravidelně hlásit u soudu, odevzdat pas a nesmí řídit vlaky.
Žádná ze stran zahrnutých do případu, tedy státní železniční společnosti Renfe a Adif a dvě pojišťovny, nepožádala o jeho uvěznění až do soudu a soud podle prohlášení nevidí riziko útěku.