Článek
Krátce před parlamentními volbami, které se na Slovensku konají letos 29. února, začíná Matovičova hvězda prudce stoupat a podle posledních průzkumů veřejného mínění by jeho hnutí Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti (OLaNO) získalo 15 procent hlasů. Preference Směru naopak nezadržitelně klesají a Slovensko se tak koncem února může dočkat velkého překvapení.
Popularita slovenských stran podle průzkumu agentury AKO | |
---|---|
Směr-sociální demokracie | 16,9% |
Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti | 15,5% |
Kotlebovci Lidová strana Naše Slovensko | 10,3% |
Progresivní Slovensko/Spolu | 9,4% |
Za lidi | 8,9% |
Jsme rodina | 7,2% |
Svoboda a Solidarita | 6,1% |
Křesťanskodemokratické hnutí | 5,3% |
Slovenská národní strana | 5% |
Díky stoupající preferencím si Matovič vysloužil přívlastek lídr opozice. Podpora ostatních opozičních stran totiž většinou stagnuje a v pohybu nahoru jsou především čísla OLaNO. Není to tak dávno, kdy agentury naměřili Matovičovi pět procent a najednou se stává hvězdou politického nebe. „Na rozdíl od svých opozičních partnerů Matovič pochopil, že v této kampani platí zásada: Na hrubý pytel hrubá záplata. Zdá se, že to funguje,“ konstatuje deník Pravda.
Návštěva Cannes
Matovič se loni zviditelnil například přerušením tiskové konference Směru, letos v plénu parlamentu tvrdil, že předseda sněmovny Andrej Danko (Slovenská národní strana SNS) je opilý a držel před Dankem papír s nápisem „On je ožralý“ a šipka ukazovala na předsedu SNS.
Danko: "Pletiete si moju DOBROSŤ s hlúposťou!"Danko bol aj na poslednej schôdzi vo forme: "Pletiete si moju DOBROSŤ s hlúposťou!" _____________________________ Objednávateľ: OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO), NOVA, Kresťanská únia (KÚ), ZMENA ZDOLA, Zámocká 14, Bratislava IČO: 42287511 Dodávateľ: Facebook Ireland Limited, 4 Grand Canal Square, Írsko, IČO: 462932
Posted by OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti on Tuesday, January 21, 2020
U voličů zabodoval také „výletem“ na francouzskou Riviéru, kde odhalil luxusní vilu exministra financí a dopravy Jána Počiatka. Společně s dalšími členy OLaNO nalepili na plot vily nápisy „Majetek Slovenské republiky“. Tím dal jasně najevo, co si myslí o získání obrovského majetku bývalého člena Ficovy vlády.
**exkluzívne zábery Počiatkovej vily!****exkluzívne zábery Počiatkovej vily!** 👊Ján Počiatek, my sa ťa nebojíme, nech sa zaparkuješ hocikde na svete. Sú to peniaze nás všetkých a ty si ich len vytuneloval! 👉Tento jasný odkaz sme priniesli bývalému smeráckemu ministrovi financií rovno k jeho luxusnej vile na Azúrovom pobreží ✌️Skoncujme s tým, čo nám tu produkovala Ficova vláda 12 rokov. Skoncujme s mafiou, ktorá nám tu vládne. Zomknime sa a poďme voliť.💚 _____________________________ Objednávateľ: OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO), NOVA, Kresťanská únia (KÚ), ZMENA ZDOLA, Zámocká 14, Bratislava IČO: 42287511 Dodávateľ: Facebook Ireland Limited, 4 Grand Canal Square, Írsko, IČO: 462932
Posted by OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti on Sunday, January 26, 2020
Matovič uspěl u voličů rovněž hlasováním ve stylu přímé demokracie na stránce rozhodni.to, kde lidé mohou podpořit témata, která budou podmínkou vstupu OLaNO do příští vládní koalice.
Igor Matovič pochází z Trnavy. V roce 2002 založil vydavatelství regionPress, které vydává desítky regionálních titulů po celém Slovensku. Po pěti letech přepsal firmu na manželku a v roce 2010 kandidoval v parlamentních volbách za stranu Svoboda a Solidarita. Záhy však založil vlastní hnutí Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti. Po roce a třech měsících se pravicová vláda premiérky Ivety Radičové rozpadla a tři poslanci kolem Matoviče nepodpořili kabinet při hlasování o důvěře. V roce 2012 se konaly předčasné volby, v nichž Matovič kandidoval s vlastním hnutím OLaNO a uspěl. I když v poslaneckém klubu OLaNO došlo k řadě odchodů a turbulencí, hnutí je stále součástí parlamentu. |
OLaNO tak celkem úspěšně láká voliče ostatních demokratických opozičních stran, ale zčásti také extremistické strany Kotlebovci-Lidová strana Naše Slovensko. Zdá se, že někteří voliči, kteří po dvanácti letech vlády Směru touží po radikální změně, ale Kotleba se jim zdá příliš extremistický, přechází k Matovičovi.
Mediální Blitzkrieg
Mediální marketér Michal Novota označil Matovičovu kampaň za „mediální Blitzkrieg“. „Cílem je překonat soupeře mediálními bombami a senzacemi a tím zabrat politické bojiště v dobré i zlém. Voliči vnímají politiku jen povrchně a Matovič přináší silné, především negativní emoce, takže to má pozornost,“ cituje Novotu server hnonline.sk.
Šéf agentury Focus Martin Slosiarik upozornil, že Matovič dělá politiku podobným stylem dlouhodobě, a proto je pro voliče uvěřitelný. „Matovič má i po deseti letech v politice stále image protestní strany. To, co dělá, jsou často jednoduché, lehce pochopitelné věci a vyvolávají silné emoce,“ řekl Slosiarik.