Článek
„Pro dálkovou a regionální dopravu jsme připravili nouzový jízdní řád. Snažíme se vypravovat prodloužené dálkové vlaky, abychom mohli nabídnout co nejvíce míst k sezení. Nouzový plán je spuštěn a funguje stabilně,“ řekl mluvčí DB Achim Stauss.
Jde o čtvrtou a dosud nejdelší stávku odborů strojvedoucích GDL. Poprvé v současném mzdovém sporu zahrnuje také celý víkend. Němečtí ekonomové upozorňují, že protest bude mít vážné hospodářské následky. Na to poukázal i Stauss.
Šéf GDL Claus Weselsky ve středu v rozhovoru s veřejnoprávní televizí ZDF prohlásil, že dráhy nadále odmítají všechny požadavky odborů. Dodal, že stávka je zákonná a strojvedoucí na ni mají právo. Podle Stausse ale GDL trvá na svých maximálních požadavcích a nemá zájem na dosažení kompromisu.
Němečtí strojvůdci stávkují za sedmdesátitisícový bonus a zkrácení pracovní doby
„Masivně zasažena je nákladní doprava DB Cargo. Už od úterý, kdy stávka (v nákladní dopravě) začala, jsme museli odřeknout četné vlaky. Týká se to například evropské nákladní dopravy přes Alpy, do Skandinávie nebo tratí z mořských přístavů v Nizozemsku a Belgii směrem na jih,“ řekl Stauss.
Dodal, že část dopravy se daří odbavovat po silnici, některé klíčové dodávky, například pro elektrárny, se ale Německé dráhy snaží vypravit.
Stávka narušila spojení s Českem
Stávka rovněž tvrdě dolehla na miliony cestujících. Odbory GDL od loňského listopadu stávkovaly třikrát, dráhy DB pokaždé dokázaly vypravit zhruba pětinu dálkových vlaků. V regionální dopravě byla situace podobná. Stejně tomu bude i nyní.
Pro české cestující protest znamená, že nebudou jezdit přímé vlaky mezi Prahou a Berlínem a také mezi Chebem a městem Marktredwitz. Stát budou i noční vlaky přes Německo. Narušeno bude i spojení Prahy s Mnichovem, kdy mezi Domažlicemi a Řeznem budou jezdit autobusy.
Za co stávkují němečtí strojvůdci
Odbory strojvedoucích GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy.
Požadují také zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 Kč) a také jednorázovou kompenzaci 3000 eur (73 400 Kč) kvůli inflaci.
Německý dopravce Deutsche Bahn nabízí zkrácení pracovní doby na 37 hodin týdně, větší snížení hodinového závazku již podmiňuje snížením mzdy.