Článek
Kyiv Post to označil za „jeden z nejhorších dnů“ pro ruské letectvo od začátku invaze na Ukrajinu.
Zpráva o ztrátě A-50 a poškození Il-22M44 se objevila v neděli večer na sociálních sítích v obou zemích. Podle ukrajinského severu Militarnij se mělo jednat o ruský A-50 s imatrikulací RF-50601 červená, který se pohyboval nad Ukrajinou.
Sestřel se odehrál krátce poté, co mezi 21:10 a 21:15 vlétl do kontrolní zóny u Kyrylivky na pobřeží Azovského moře v obsazené části Záporožské oblasti.
Exploze na běloruském letišti. Poškozen byl ruský výzvědný letoun
Podle webu RBK-Ukrajina letadlo A-50 nejprve zmizelo z radarů a přestalo komunikovat, později pilot ruské stíhačky Su-30 hlásil požár a pád neidentifikovaného letadla.
Jen o několik minut předtím bylo podle webu poškozeno i ruské velitelské stanoviště Il-22M11. „Naléhavě žádám sanitku a hasiče,“ zaznělo v nahrávce údajného volání SOS z ruského vojenského letadla, které zveřejnil ukrajinský web.
Zatímco A-50 byl podle serveru sestřelen, poškozený Il-22M11 dokázal přistát v Anapě na ruské straně Azovského moře, dodal web RBK-Ukrajina.
Zasažení obou ruských letadel webu Kyiv Post následně HUR potvrdila i oficiálně. „Použité prostředky komentovat nebudeme,“ dodala v reakci ukrajinská vojenská rozvědka.
Vyjádřil se k němu i velitel ukrajinských vzdušných sil Myklo Oleščuk, který na sociálních sítích zveřejnil fotku letadla emotivním vyjádřením: Sežehnout v pekle. Podrobnosti budou následovat, napsal ukrajinský server Defence-blog.
Podle otevřených zdrojů mělo Rusko v provozu pouze devět letadel A-50 a třicítku letadel Il-22M.
Oba stroje mají podobné účely, A-50 odvozený z transportního Il-76 s rotujícím radarem nad trupem slouží pro včasnou výstrahu a může sledovat dění v hloubce ukrajinského vzdušného prostoru a také navádět vlastní letadla.
Jeho cena se odhaduje na 300 milionů dolarů, napsal Newsweek. Il-22M je námořní hlídkový letoun odvozený od dopravního Il-18.
Rusko informace nekomentovalo a ruské ministerstvo zahraničí na dotaz Newsweeku neodpovědělo.