Článek
Vlak vykolejil v zatáčce, několik vagónů se převrátilo, jeden byl dokonce vymrštěn do vzduchu. Cestující, kteří přežili, uvedli, že před nárazem byla na displeji, který zobrazoval informace o rychlosti vlaku, údaj 192 kilometrů v hodině. Vlak tak zřejmě těsně před vykolejením zpomalil.
Vlak jel dvakrát tak rychle, než je v daném úseku povoleno. Právě kvůli ostré zatáčce (v železniční terminologii oblouku) se tam smí jet maximálně 80 kilometrů v hodině.
Deník El País s odkazem na zdroje z vyšetřování nehody uvedl, že strojvedoucí se řízení vlaku nevěnoval, a to dokonce sedm kilometrů před nehodou. Podle záznamů z černých skříněk ve chvíli nehody telefonoval s dispečerem ze společnosti Renfe, která železnici provozuje. Ten mu vysvětloval, kde má zastavit v cílové stanici ve městě Ferrol. Strojvedoucí Francisco José Garzón sledoval dokumenty a nevěnoval se řízení.
Je obviněn ze zabití z nedbalosti. U soudu řekl, že si spletl úsek trati. Myslel si, že jede místem, kde je povolena vyšší rychlost. Řekl také, že když si uvědomil chybu a začal brzdit, nešlo to.