Článek
Z neúmyslného zabití je obviněno pět lidí a také aerolinie Continental Airlines. Ty se brání, že havárii nezavinily. „Ukážeme, že oheň, který způsobil havárii, propukl ještě předtím, než se Concorde a kus kovu dostaly do kontaktu,“ řekl jejich obhájce Olivier Metzner listu The Times.
Americká letecká společnost Continental je v obtížné situaci. Právě z jejího stroje, DC-10 startujícího o čtyři minuty dříve odpadla 43 centimetrů dlouhá titanová lamela o hmotnosti čtyři a půl kilogramu. Když na ni Concorde najel, roztrhla lamela pneumatiku a její kusy prorazily palivové nádrže. Letecký petrolej začal hořet.
K těmto závěrům dospěli experti čtyři roky po nehodě na základě analýzy miliónu úlomků stroje. Lamela byla navíc použita při opravě, přestože se mnohem tvrdší titan nemá používat jako náhrada za lehčí a měkčí dural nebo ocelové slitiny. Titanová lamela byla namontována na stroj právě v Paříži a mezi obviněnými jsou i dva francouzští technici.
Byl Concorde bezpečný?
Metzner navíc míní poukázat na závažné konstrukční nedostatky nadzvukového dopravního letadla vyvinutého v šedesátých letech: „V tu dobu už neměl Concorde adekvátní bezpečnost, aby mohl létat a to platilo několik let.“ Kritizuje i údržbu.
Podle některých expertů byly nádrže Concordu příliš zranitelné, takže je mohly prorazit i kusy pneumatiky. Soud má prokázat, zda to letecká společnost Air France a konstruktéři stroje i francouzský letecký úřad věděli, či ne. A pokud to věděli, proč nezasáhli.
Stroj spadl po startu
Když stroj začal hořet, pilot se jej snažil co nejrychleji dostat do vzduchu. Doufal, že z Le Roissy doletí na Le Bourget, kde by nouzově přistál. Krátce po vzletu se však stroj zřítil na nedaleký motel. Zahynulo všech sto cestujících na palubě, většinou Němců letících na dovolenou, devět členů posádky a čtyři hosté v motelu.
Tři roky poté Concordy dolétaly. Po havárii je uzemnila Air France a v roce 2003 je kvůli vysokým nákladům vyřadila z provozu i British Airways. Skončila tak etapa nadzvukové civilní dopravy. Ukázalo se že vysoká rychlost není tak velkou výhodou, aby se daly vyvážit vysoké náklady na provoz supersoniků. Navíc mohly nadzvukovou rychlostí létat jen nad mořem, a ne nad obydlenými oblastmi, a to kvůli velkému hluku.
Concordů byly vyrobeny jen dvě desítky. Nadzvukový stroj vyvinuli konstruktéři i v Sovětském svazu. Jejich Tupolev Tu-144 byl také nasazen do běžného provozu, ale vydržel v něm jen několik let, mnohem kratší dobu než Concordy,