Hlavní obsah

Slovensko před volbami: Favorit Fico, risk Matoviče a čeští marketéři v akci

V zářijových parlamentních volbách se o comeback pokusí expremiér Mikuláš Dzurinda, ale největší šance na vítězství má ostřílený politický matador Robert Fico. Podle průzkumů veřejného mínění Dzurinda zatím nemá šanci na úspěch, když jeho preference nedosahují ani dvou procent, ale Ficova strana Směr-sociální demokracie posílila už na 20 procent.

Foto: Profimedia.cz

Šéf strany Směr-sociální demokracie Robert Fico

Článek

O přízeň voličů se v září bude ucházet 24 stran a jedna koalice. Vítěz minulých voleb, hnutí Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti (OLaNO) Igora Matoviče, které v roce 2020 získalo přes 25 procent hlasů, jde do rizika, když vytvořilo koalici se stranou Za lidi a Křesťanskou unií. Jako koalice potřebují získat minimálně sedm procent hlasů, aby se dostali do parlamentu. Aktuální preference koalice kolem OLaNO se pohybují právě kolem sedmi procent.

Z OLaNO odešla skupina kolem bývalého premiéra Eduarda Hegera, ale jeho nové straně Demokraté se v průzkumech moc nedaří. Získala by jen kolem tří procent hlasů. Na pětiprocentním prahu potřebném pro vstup do parlamentu se pohybuje bývalá vládní strana Svoboda a Solidarita (po novém Saska) Richarda Sulíka. Se vstupem do parlamentu by naopak neměly mít žádné problémy strany Směr, Progresivní Slovensko, Hlas-sociální demokracie a Republika.

Podle deníku Pravda v letošních volbách hlavní konflikt není o soupeření dvou táborů, ale o hegemonii v rámci těch stávajících. „Tedy o tom, kdo bude nejsilnějším lídrem na ‚pravici‘ a kdo bude schopen ovládnout ‚levicový‘ prostor. Podobně to vypadá také v národně orientované pravici, kde o voliče soupeří Slovenská národní strana (SNS), Republika, Lidová strana Naše Slovensko a ještě několik marginálních stran,“ řekl listu politolog Juraj Marušiak.

Prchal už maká na Slovensku. Připravil kampaň pro Sulíka

Evropa

Politologa překvapila „inflace vzpomínkového optimismu“ a návrat politiků, kteří si podle něj neuvědomují, že jejich éra skončila. „Ještě víc překvapuje, že už nyní je na základě průzkumů zřejmé, že riskují neuvěřitelnou blamáž, a navzdory tomu z toho nedokážou pro sebe vyvodit důsledky,“ konstatoval Marušiak.

Jeho slova se nejvíc hodí na expremiéra Dzurindu, který byl v čele vlády úspěšný, dostal Slovensko do Evropské unie a Severoatlantické aliance a pak byl dlouhá léta mimo politiku. Současný pokus o comeback zatím vypadá na propadák.

Červencový průzkum agentury NMS Market Research
Směr20, 6 %
Progresivní Slovensko15,6 %
Hlas11,4 %
Republika10,4 %
Koalice OLaNO, Za lidi a Křesťanská unie6,9 %
Křesťanskodemokratické hnutí5,7 %
Jsme rodina 5,3 %

Slovenské volby budou také soubojem českých marketérů. Kampaň Sasky má například na starosti Marek Prchal, který v minulosti pracoval pro Andreje Babiše. O kampaň strany Hlas expremiéra Petra Pellegriniho se stará Marek Hanč.

Volebním stratégem Progresivního Slovenska je Martin Burgr, který pracoval v kampani slovenské prezidentky Zuzany Čaputové, českého prezidenta Petra Pavla a bratislavského primátora Matúše Valla.

Červencový průzkum

Podle červencového průzkumu agentury NMS Market Research by strana Směr získala 20,6 procenta, Progresivní Slovensko 15,6 procenta a třetí Hlas 11,4 procenta. Nad desetiprocentní hranici by se s 10,4 procenta dostala i strana Republika.

Na pátém místě by se umístila koalice OlaNO, Za lidi a Křesťanská unie se 6,9 procenta a na posledním místě Křesťanskodemokratické hnutí s 5,2 procenta.

Ficův Směr-SD na Slovensku dál nabírá na popularitě, ukázal průzkum

Evropa

Výběr článků

Načítám