Článek
O přízeň voličů se v září bude ucházet 24 stran a jedna koalice. Vítěz minulých voleb, hnutí Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti (OLaNO) Igora Matoviče, které v roce 2020 získalo přes 25 procent hlasů, jde do rizika, když vytvořilo koalici se stranou Za lidi a Křesťanskou unií. Jako koalice potřebují získat minimálně sedm procent hlasů, aby se dostali do parlamentu. Aktuální preference koalice kolem OLaNO se pohybují právě kolem sedmi procent.
Z OLaNO odešla skupina kolem bývalého premiéra Eduarda Hegera, ale jeho nové straně Demokraté se v průzkumech moc nedaří. Získala by jen kolem tří procent hlasů. Na pětiprocentním prahu potřebném pro vstup do parlamentu se pohybuje bývalá vládní strana Svoboda a Solidarita (po novém Saska) Richarda Sulíka. Se vstupem do parlamentu by naopak neměly mít žádné problémy strany Směr, Progresivní Slovensko, Hlas-sociální demokracie a Republika.
Podle deníku Pravda v letošních volbách hlavní konflikt není o soupeření dvou táborů, ale o hegemonii v rámci těch stávajících. „Tedy o tom, kdo bude nejsilnějším lídrem na ‚pravici‘ a kdo bude schopen ovládnout ‚levicový‘ prostor. Podobně to vypadá také v národně orientované pravici, kde o voliče soupeří Slovenská národní strana (SNS), Republika, Lidová strana Naše Slovensko a ještě několik marginálních stran,“ řekl listu politolog Juraj Marušiak.
Prchal už maká na Slovensku. Připravil kampaň pro Sulíka
Politologa překvapila „inflace vzpomínkového optimismu“ a návrat politiků, kteří si podle něj neuvědomují, že jejich éra skončila. „Ještě víc překvapuje, že už nyní je na základě průzkumů zřejmé, že riskují neuvěřitelnou blamáž, a navzdory tomu z toho nedokážou pro sebe vyvodit důsledky,“ konstatoval Marušiak.
Jeho slova se nejvíc hodí na expremiéra Dzurindu, který byl v čele vlády úspěšný, dostal Slovensko do Evropské unie a Severoatlantické aliance a pak byl dlouhá léta mimo politiku. Současný pokus o comeback zatím vypadá na propadák.
Červencový průzkum agentury NMS Market Research | |
---|---|
Směr | 20, 6 % |
Progresivní Slovensko | 15,6 % |
Hlas | 11,4 % |
Republika | 10,4 % |
Koalice OLaNO, Za lidi a Křesťanská unie | 6,9 % |
Křesťanskodemokratické hnutí | 5,7 % |
Jsme rodina | 5,3 % |
Slovenské volby budou také soubojem českých marketérů. Kampaň Sasky má například na starosti Marek Prchal, který v minulosti pracoval pro Andreje Babiše. O kampaň strany Hlas expremiéra Petra Pellegriniho se stará Marek Hanč.
Volebním stratégem Progresivního Slovenska je Martin Burgr, který pracoval v kampani slovenské prezidentky Zuzany Čaputové, českého prezidenta Petra Pavla a bratislavského primátora Matúše Valla.
Červencový průzkum
Podle červencového průzkumu agentury NMS Market Research by strana Směr získala 20,6 procenta, Progresivní Slovensko 15,6 procenta a třetí Hlas 11,4 procenta. Nad desetiprocentní hranici by se s 10,4 procenta dostala i strana Republika.
Na pátém místě by se umístila koalice OlaNO, Za lidi a Křesťanská unie se 6,9 procenta a na posledním místě Křesťanskodemokratické hnutí s 5,2 procenta.