Článek
O zveřejňování informoval list Gazeta Wyborcza. Ukazuje se, že piloti neměli dost informací, a to ani od věže.
"Kontroloři na věži, pracující pod velkým tlakem, se dopustili mnoha chyb," řekl na tiskové konferenci Miroslaw Grochowski, místopředseda polské komise pro vyšetřování leteckých neštěstí, kterou vede ministr vnitra Jerzy Miller.
Posádka, jak ukázala komunikace na věži, nevěděla o záložním letišti, ani o tom, že před ní nebyl schopen přistát Iljušin Il-76 a jak špatná je ve skutečnosti viditelnost.
Záznamy rozhovoru posádky tupolevu s posádkou jaka ukázaly celou řadu nesrovnalostí.
Řídící věž se divila, proč byli Poláci ruskou meteostanicí informováni o viditelnosti 800 metrů, když ve skutečnosti byla jen 200 metrů, píše Gazeta Wyborcza. Posádce ale řekne zástupce letiště, že vše je připraveno na přistání. V tomto okamžiku byl tupolev ve výši 500 metrů.
Neměli také informace o situaci na vojenských letištích. Ukázalo se také, že stroj letěl mírně mimo kurs a o něco níže, protože v místě je rokle. To právě podle prosincové analýzy časopisu Letectví vedlo k havárii, mimo kurz je rokle hlubší a proto se dostal pilot spoléhající jen na radiovýškoměr příliš nízko.
Komunikace věže
Zveřejnění bylo o hodinu odloženo. Nejprve byly podány záznamy o neúspěšném přistání Iljušinu Il-76. Pokusil se dosednout dvakrát, než odletěl na záložní letiště. Věž reaguje na jeho přílet vulgarismy.
Po přistání zaznělo ve věži: "Je potřeba říci Polákům, aby neletěli."
Polský letoun Jak-40, který letěl před tupolevem, dostal jiné informace o aktuálním počasí, než pilot iljušinu. Zaznělo, že není možné, aby se tak moc změnilo počasí.
Viditelnost byla před přistáním Jakovlelu Jak-40 asi 300 až 500 metrů, což je méně, než bylo potřeba pro bezpečné přistání na smolenském letišti s daným vybavením.
Tupolev s prezidentem vzlétl v 7:27. Informace o nebezpečí, jaké vyplynulo z přistání Iljušinu, Varšava neměla. Přitom byla známá ještě před startem.
V 7:41 se začalo hledat náhradní letiště pro přistání, mělo jím být Vnukovo.
Problémem je, že let tupolevu byl plánován na základě informací z civilních letišť, tím ale smolenské letiště není. Posádka o situaci na něm tedy nevěděla včas.
Posádka se rozhodla přistát, nevěděla nic o záložním letišti. Uvádí, že se pokusí dosednout dvakrát.
Pilot je mírně mimo kurs, vlevo a nízko, ale věž ho o tom neinformuje. V 8:40 se objevuje na palubě varování o blízkosti terénu. O pár sekund později stroj havaruje. Lidé ve věži jsou bílí hrůzou.
Polsko se rozhodlo záznamy zveřejnit, protože Rusové dospěli k závěru, že na vině byl jen polský pilot Tupolevu Tu-154 s prezidentem na palubě. Polsko označilo zprávu za nekompletní. [celá zpráva]