Článek
Ruský list uvedl, že se v továrně budou vyrábět neoriginální díly pro klimatizaci nebo osvětlení letadel, ale i pro nouzové či hasicí systémy. Úřady už přitom chystají žádosti o potřebné certifikace od leteckých úřadů pro použití na zahraničních letech, které ovšem Izvěstija nijak nespecifikovala.
Vývoj dílů si vzala na starost divize Rosatomu JSC Science and Innovations. Konstrukční řešení pro Aeroflot vyvinuli „specialisté“ z Ústavu fyziky a energetiky. V továrně také bude docházet k „renovaci komponentů palubního vybavení letadel Aeroflot zahraniční výroby“.
Výrobky by měly být certifikovány standardy Federal Aviation Regulations, ty však prozatím uděleny nebyly. Jak ale uvedl Oleg Pantělejev z ruské konzultační společnosti AviaPort, Rusku stačí, že legitimitu rozhodnutí ruských úřadů uznávají spřátelené země.
Kvůli sankcím Rusku chybějí náhradní díly, musí rozebírat letadla
„Přátelské a neutrální země uznávají legitimitu rozhodnutí ruských leteckých úřadů a to stačí,“ prohlásil Pantělejev.
Rusko továrnu otevře kvůli sankcím na letecký a kosmický průmysl, které uvalil Západ v reakci na ruskou plnohodnotnou invazi na Ukrajinu. Tyto sankce dopadly právě i na náhradní díly do letadel Airbus či Boeing, která Rusko hojně využívá jak k letům uvnitř země, tak i k mezinárodním spojům. Jenom flotila Aeroflotu je tvořena ze zhruba 80 procent právě těmito letouny.
Zatím není jasné, jak se země, které s Ruskem udržují letecké spoje, k neoriginálním náhradním dílům postaví a zda vůbec dojde k jejich certifikaci pomocí standardů Federal Aviation Regulations, což jsou pravidla předepsaná Federálním úřadem pro letectví, kterými se řídí veškeré letecké činnosti ve Spojených státech. S Ruskem většina evropských zemí letecké spojení nemá, výjimku však tvoří Srbsko nebo Turecko.