Článek
„Pracovníci 558. leteckého opravárenského závodu (z běloruského města Baranavyči) pravidelně vyrážejí na služební cesty v rámci výjezdových skupin, aby prováděli opravy a uvedení letecké techniky do provozu ve 121. leteckém opravárenském závodě (na ruské letecké základně Kubinka),“ uvedla ukrajinská rozvědka GUR, podle níž se opravují a zprovozňují především letouny MiG-29, aby se mohly použít ve válce na Ukrajině.
Rusko ztratilo podle blogu Oryx, který dokumentuje ztráty na frontě pomocí zveřejněných fotografií, padesát bojových letounů, z nichž bylo 48 zničeno a nejméně dva poškozeny.
Ztráty postihly bitevní letadla Suchoj Su-25, používaná k přímé podpoře vojsk, jichž bylo zničeno 17 a dvě byla těžce poškozena. Zničeno bylo i 10 víceúčelových Suchojů Su-30SM, polovina ale na zemi při útocích na ruská letiště, a 11 bombardérů Su-34.
Frontové stíhačky MiG-29 Rusko v konfliktu na rozdíl od Ukrajiny nenasadilo, je ale možné, že o tom uvažuje kvůli ztrátám nadzvukových strojů Su-30, Su-34 a Su-35. Kvůli ztrátám Su-34 už nasadilo na Ukrajině starší bombardéry Su-24M/SM. I u nich utrpělo ztráty, přišlo o šest, ale jen při útocích na ruská letiště.
Rusko přišlo na Krymu o devět letadel, jásají ukrajinské vzdušné síly
Rusko čistí sklady
Rusko postupně vytahuje ze skladů vojenskou techniku, která tam byla dlouhodobě uložena. Podle Ukrajinců má ale problémy s jejím zprovozněním kvůli korupci a špatnému stavu vybavení.
Zatím není jasné, jak je tomu u letadel, ale u pozemní bojové techniky jsou často „ukradeny optické přístroje a elektronika, ve které jsou drahé kovy“, uvedla ukrajinská rozvědka. Může však také jít o kanibalizaci, kdy se z odstavené a uskladněné techniky vymontovávají zařízení, která se dávají do použité. Mnoho takto uložených tanků 4. tankové divize bylo kompletně rozebráno a některým chyběly motory.
List The Jerusalem Post připomíná, že ruská armáda už v dubnu zřídila opravnu, kde se opravuje ukořistěná ukrajinská technika, jenomže té už tolik nepřibývá, neboť se fronta skoro nehýbe a není se čeho zmocnit.
Podle ISW je to z důvodu, že sankce uvalené na Rusko jsou tvrdé a obecnější. V Bělorusku postihují sankce ze září 2020 jen jednotlivé společnosti. Institut však přiznává, že není zcela jasné, nakolik se týkají dovozu náhradních dílů a potřebného zařízení pro opravu letadel. Rusku ale chybí čipy.