Článek
Britský list uvedl, že signál Rusko rušilo zhruba třicet minut, kvůli čemuž bylo letadlo nuceno použít alternativní metody k určení své polohy. Ministr obrany, který byl na palubě letounu Dassault 900LX Falcon s novináři, byl ujištěn, že elektronický útok nijak neohrozí bezpečnost letadla.
Podle odborníků oslovených listem The Times není jasné, zda byl terčem ruského útoku sám Shapps. Připomíná však, že dráha letounu byla viditelná na volně dostupných webových stránkách, jako je například Flight Radar, takže si jeho polohu mohl zjistit kdokoli.
Letadlo se Shappsem se vracelo z návštěvy vojenského cvičení NATO zvaného Steadfest Defender na severovýchodě Polska ve městě Ořiš, které se nachází jen několik hodin jízdy od Kaliningradu.
Rusové ukazují ramena. Nad Balt poslali stíhačky s raketami Kinžal, jde jim ale o Gotland
Zdroj z britského rezortu obrany listu The Times sdělil, že ačkoli je RAF dobře připraveno se s podobnými útoky vypořádat, podobné útoky mohou představovat zbytečné riziko pro civilní letadlo, což by mohlo potenciálně ohrozit lidské životy.
„Neexistuje pro to žádná omluva a ze strany Ruska je to velmi nezodpovědné,“ uvedl zdroj, který si přál zůstat v anonymitě.
Útočí tak pravidelně
Není to však poprvé, co Rusko elektronicky zaútočilo na letoun královského letectva. List The Times připomíná, že k takovým útokům dochází zejména na letadla startující z britské letecké základny Akrotiri na Kypru, na které útočí ruská zařízení nacházející se pravděpodobně v Sýrii. Zasaženy byly například letouny Typhoon, stíhačky F-35, dopravní letouny A400M nebo vojenské letouny Voyager.
Rusko je připravené na jadernou válku, prohlásil Putin
Thomas Withington, spolupracovník a odborník na elektronickou válku z britského institutu Royal United Service, uvedl, že narušování satelitních navigačních systémů Ruskem je stále častější.
„Zdánlivě se Rusové snaží chránit svá vlastní aktiva v těchto oblastech. Snaží se chránit především základny nebo místa, kde soustřeďují vojska nebo strategické cíle v Rusku před zbraněmi řízenými satelitní navigací,“ uvedl Withington, podle něhož Moskva usiluje o znehodnocení zbraní, které k lokalizaci svých cílů využívají americký systém GPS.
Letadla se obecně spoléhají na několik navigačních systémů najednou, takže i v případě vyřazení GPS mohou bezpečně pokračovat v provozu. Withington uvedl, že Rusko je také schopno manipulovat se satelitním signálem, takže letadlo pak vysílá falešné signály, které matou řízení letového provozu na zemi.