Hlavní obsah

Rusko a Írán podepsaly dohodu o stavbě nové železnice. Má Moskvě usnadnit přístup na světové trhy

Rusko a Írán ve středu uzavřely dohodu o stavbě železnice, která má pomoci spojit klíčové přístavy v obou zemích. Trať z Raštu do Astary na severu Íránu je ambiciózní projekt údajně schopný v budoucnu konkurovat Suezskému průplavu. Úsek by měl být součástí koridoru Sever-Jih, který propojí Indii, Írán, Rusko, Ázerbájdžán a další státy.

Foto: Profimedia.cz

Nádraží v íránském Mašhadu, ilustrační foto

Článek

„Tato dohoda je bezpochyby důležitým a strategickým krokem ve spolupráci mezi Teheránem a Moskvou,“ okomentoval ji íránský prezident Ebrahím Raísí. „Dopravní tepna spojí ruské baltské přístavy a přístavy v dalších severních mořích s íránskými na pobřeží Perského zálivu a Indického oceánu,“ prohlásil Raísího ruský protějšek Vladimir Putin.

Podpis dohody mezi Putinem a Raísím proběhl online prostřednictvím videokonference. Délka rusko-íránského úseku po pobřeží Kaspického moře činí 162 kilometrů, informovala agentura Reuters.

Jak napsal ruský server ura.ru s odvoláním na Putina, právě Írán se má stát novým klíčovým partnerem, který Kremlu umožní přístup na světové trhy navzdory západním sankcím. Rusko si od železnice slibuje, že mu umožní přesměrovat vlastní export a import. Podle ruského politologa Alexandra Vasiljeva je načasování dohody podmíněno právě touto potřebou.

Myšlenka postavit železniční spojnici je podle Putina stará dvacet let. „Doprava nákladu z Petrohradu do Bombaje nově potrvá asi deset dní. Po tradičních obchodních trasách je to 30-45 dní. Značně vzrostou objemy přepravovaného zboží,“ prohlásil ruský prezident.

Strany se dohodly, že stavbu budou financovat společně.

Moskvu a Teherán nyní spojuje hlavně nevole před západními hospodářskými sankcemi, kterým čelí oba státy a shodně je považují za neoprávněné.

Konec hedvábné stezky? Ruská invaze ohrozila železniční spojení Číny s Evropou

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám