Článek
V Kirovově závodu těchto „zázračných vozidel“ podle Forbesu vzniklo nejvýše pět. Jedno z nich bylo nasazeno po jaderné havárii v Černobylu z roku 1986, další skončilo v muzeu a ostatní vozidla zdánlivě beze stopy zmizela.
Až donedávna. Podle magazínu Forbes ukrajinský dron před časem zaznamenal zvláštní vozidlo. Obsluha bezpilotníku jej ze snímků identifikovala jako ladogu, která se pohybovala směrem k ukrajinským pozicím u Kreminny v Luhanské oblasti. Pečlivě utěsněná, silně pancéřovaná, s dálkovými kamerami a vlastním zásobováním kyslíkem.
Here it is https://t.co/KOmbf4rczT https://t.co/VVG0qRUwep pic.twitter.com/fOTjtloCi9
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) March 26, 2024
Operátoři dronů podle Forbesu zvláštní vozidlo nějakou dobu sledovali a pak udeřili. Zásah byl úspěšný. Superodolná ladoga nejprve vzplála a pak explodovala.
Nasazení padesát let starého vozidla podle Forbesu jen dokazuje, že Kreml nemá dostatek bojových vozidel pro ukrajinskou frontu. Nová nedokáže dost rychle vyrábět, a tak nepřestává posílat na ukrajinskou frontu starší modely.
Ruské zbrojovky podle magazínu dokážou vyrobit 500 až 600 tanků a asi tisícovku dalších obrněnců ročně. Za stejnou dobu ale v bojích na ukrajinské frontě přijde Moskva v průměru o 1300 tanků a 1700 bojových vozidel ročně, což by mohlo vysvětlit, proč se na Ukrajině objevila opravdu neobvyklá ruská vozidla. Mezi nimi podle Forbesu „vynikají“ motocykly a čínská vozítka Desertcross 1000-3 ATV, která jsou otevřená, nemají žádné pancéřování a proti útokům dronů a dělostřelectva nemají šanci.
Ukrajinci ukořistili špičkový T-72B3M Rusům pod nosem
Ladoga má naproti tomu zesílený pancíř tanku T-80 a motor o výkonu 1250 koní. K tomu patří kamera a kompletní sada vysílaček, což vozidlu umožňuje fungovat jako velitelské centrum.
Předpokládá se, že ve čtyřmístných ladogách dnes pohodlně sedí ruští plukovníci a rozdávají rozkazy svým praporům během útoku na ukrajinské pozice. Po úspěšném ukrajinském dronovém útoku ale mýtus o bezpečnosti padl, konstatuje Forbes.