Hlavní obsah

Rušení GPS poprvé zasáhlo leteckou dopravu nad severním Atlantikem

Rušení signálu GPS zaznamenala stanice řízení leteckého provozu v Irském Shanwicku. Zřejmě jde o první případ nad severním Atlantikem. Kvůli tomu letadlo nemohlo stoupat do původně plánované letové hladiny, uvedla posádka letu aerolinek Air Canada. Síla dopadu není známa, k výpadkům v dopravě nedošlo.

Foto: Profimedia.cz

Rušením GPS bylo postiženo i letiště v estonském městě Tartu

Článek

„Mluvil jsem s dispečerem řízení letového provozu v Shanwicku a řekl: ‚Nemůžete stoupat výše kvůli provozu, protože provoz nad vámi předtím postihlo rušení. Řízení letového provozu vyžaduje uplatnit další oddělení od GPS, což omezuje vaši výšku letu,‘“ podotkl minulý čtvrtek pilot společnosti Air Canada.

Na účtu na síti X se objevil záznam komunikace letu společnosti Air Canada AC825 z Madridu do Toronta s dispečerem.

Nad severním Atlantikem se nepoužívají ke sledování provozu radary, protože letadla tam jsou dost daleko od sebe. Používají se proto GPS odpovídače ADS-8, které mají zajistit, že jsou stroje dost daleko od sebe.

Denně tudy létají dva až tři tisíce spojů, uvedla nezisková organizace Resilient Navigation and Timing Foundantion, zaměřující se na ochranu kritické infrastruktury.

Příčina rušení ani počet postižených letů zmíněny nebyly, ale další záznamy ukázaly, že výpadky systému GPS postihly 12. a 13. dubna desítku letadel, většinou strojů ruských aerolinek na trasách z Moskvy do Petrohradu, z Kalingradu do Moskvy, z Moskvy do Murmansku a také let z Helsinek do Stockholmu.

Všechny tyto lety byly v oblasti, kde už dříve byly zaznamenány ruské pokusy manipulovat s daty GPS.

Pod řídící letového provozu v Shanwicku spadá oblast západně od Irska, Británie a Biskajského zálivu a také jižně od Islandu. Jestli manipulování s GPS souvisí s tímto případem, zatím není jasné.

Je třeba odolnější systém

Studie analytické firmy London Economics zveřejněná 12. června zdůraznila, jak je důležité posílit systémy GPS o záložní systémy, které by v případě zásahů do signálu GPS mohly problém zmenšit.

Rušení a přepisování dat GPS vede k chaosu v letecké dopravě, kdy se spoje zpožďují a ruší.

London Economics zmínil dva případy z USA, kde předloni došlo k náhodným výpadkům v Denveru a Dallasu, první chyba měla v lednu 2022 dopad na oblast 90 kilometrů a trvalo 33 hodin, než se zjistilo, co se stalo.

Předloni chyba v Dallasu ovlivnila signál do vzdálenosti 200 kilometrů.

London Economics proto varuje opřed vytvářením úspor, kdy se počet systémů GPS poskytující přesný čas a polohu zredukuje. Pak nelze problém rychle řešit.

Zpráva doporučuje vytvořit více systémů PNT poskytujících přesné údaje o místě, navigaci a čase. Ani to však neřeší plně problém přepisování dat, které je prováděno záměrně.

Přepisování údajů GPS může být cílevědomou snahou způsobovat škody

Zahraniční

Přibývá falešných GPS signálů v oblastech bojů. Letadla se mohou ocitnout ve vzdušném prostoru jiného státu

Blízký a Střední východ

Výběr článků

Načítám