Hlavní obsah

Rozhodující fáze vyzvednutí ztroskotané Concordie: Záchranná plošina je na místě

Výletní loď Costa Concordia se u ostrova Giglio potopila před sedmi měsíci. Komplikovaná operace vyzvednutí jejího vraku vstupuje v sobotu do rozhodující fáze. Už v pátek na místo jejího ztroskotání dorazila 120 metrů dlouhá plošina Micoperi 30, která má zpola potopenou loď narovnat a stabilizovat. Podle odhadů však bude trvat nejméně pět mesíců, než se podaří plavidlo dostat nad hladinu.

Foto: Profimedia.cz

U ztroskotané Costy Concordie u ostrova Giglio kotví loď s pracovníky americké společnosti Titan Salvage a italské firmy Micoperi.

Článek

Plošina zakotví na levoboku potopené lodi a odborníci s její pomocí začnou na dně budovat podmořskou plošinu. Nejprve budou muset na mořské dno zavrtat 30 metrů dlouhé kůly a na ně připevní konstrukci, která loď zafixuje, aby se dále nehýbala ani nenakláněla. To bude trvat nejméně do listopadu.

Pak technici připevní na stranu plavidla, která zůstala nad hladinou, dva obrovské zásobníky na vodu. Ty začne naplňovat v době, kdy bude s pomocí plovoucích jeřábů narovnávat loď do přirozené polohy. Voda v zásobnících a její postupné odčerpávání pomůže ztroskotané plavidlo vyvážit. Pokud se to podaří, odtáhnou vlečné lodi Concordii do některého z italských přístavů, pravděpodobně do Livorna.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Animace vyzvednutí potopené Costy ConcordiaVideo: Reuters

Operaci vyzvednutí vraku provádějí firmy Titan Salvage a Micoperi, akce bude stát desítky miliónů eur.

Costa Concordia ztroskotala v noci 13. ledna u ostrova Giglio na jihu Itálie. Na palubě bylo v době nehody více než 4200 lidí. Na útes u toskánského pobřeží ji navedl chybný manévr posádky. Odpovědnost za neštěstí, při kterém zemřelo 32 lidí, se přičítá kapitánu lodi Francescovi Schettinovi, palubnímu důstojníkovi Cirovi Ambrosiovi a dalším sedmi zaměstnancům společnosti Costa Crociere.

Výběr článků

Načítám