Článek
Podle Orbána by se měl parlament připravit na prosloužení mimořádného stavu, v Budapešti by mohl být vyhlášen stav ohrožení. "Teď bychom měli sebrat všechny síly," citovala premiéra ČTK.
Vedení Budapešti obětovalo dolní část nábřežní silnice, která se při povodních pravidelně ocitá pod vodou. Nyní se soustřeďuje na udržení hrází na horním nábřeží. „Máme ještě rezervu. Myslím, že to zvládneme,“ řekl v noci ze soboty na neděli jeden z hlídkujících hasičů.
Hasiči a pracovníci dopravního podniku se nadále soustřeďují na udržení stanice metra na Náměstí Batthyány.
„Toto je nejhlouběji postavená stanice metra, protože dál soupravy projíždí pod Dunajem. Stanice je navíc víceúrovňová, protože zde končí také příměstský vlak jezdící ze Szentendre,“ vysvětlil jeden z pracovníků dopravního podniku, který kolem stanice metra rozkládal pytle s pískem.
Na mobilní zábrany nejsou peníze
Na dunajském nábřeží je stále velký počet zvědavců, ale některé části už policie ohradila páskami. „Celkově to vypadá dobře. Domnívám se, že město nebude ohroženo. Děsí mě však, že některé otvory v betonové hrázi jsou vyplněny pouze několika málo pytli s pískem. To nemůže rozvodněný Dunaj zastavit,“ řekl kolemjdoucí János, který hned připomněl, že viděl v televizi mobilní hrazení postavené v některých rakouských městech a v Bratislavě.
„Už to tady mělo být dávno, ale na nic nejsou peníze,“ mávl rezignovaně rukou.
Maďarsko se brání povodním téměř na celém toku Dunaje, který v zemi dosahuje délky 417 kilometrů. Na hrázích pracují tisíce vojáků a dobrovolníků.
V sobotu večer byla nejvážnější situace u obce Pilismarót, Tahitótfalu a Szigetmonostor. Na některých místech hráze prosakovaly, ale nikde nebyla situace kritická.