Článek
„Vykašlali se na to. Proč? Protože mají ty Zelené ve vládě, ti magoři,“ prohlásil Babiš minulý týden na adresu Rakušanů kvůli zpožděné dostavbě rychlostní silnice. Později upřesnil, že slova o „magorech“ nepatřila Rakušanům obecně, ale konkrétně právě straně Zelených. Výrok tehdy zaznamenala prakticky všechna velká rakouská média.
Rakouská ministryně dopravy za Zelené Leonore Gewesslerová v červenci 2021 skutečně nařídila přezkum další výstavby, po několika měsících silné kritiky ale couvla, píše OÖV s tím, že nesrovnatelně větší podíl na zpoždění má podle něj předchozí rozhodnutí šéfa resortu za SPÖ.
Tschechiens Ex-Premier beschwert sich im Parlament über Österreich: Die Fortführung der tschechischen S10 auf österreichischem Gebiet werde vernachlässigt. „Weil sie Grüne in der Regierung haben.“ https://t.co/33DC3YjaJV
— Die Presse (@DiePressecom) January 17, 2024
Babiš označil Rakušany za magory
„Pro tehdejšího ministra dopravy a pozdějšího spolkového kancléře Wernera Faymanna bylo prodloužení dálnice z Unterweitersdorfu do Wullowitzu příliš nákladné. V důsledku toho bylo v březnu 2007 na spolkové úrovni rozhodnuto, že se nejprve postaví pouze jižní, 22 kilometrů dlouhý kus k úseku Freistadt-Nord,“ píše rakouský list. Dodává, že poté také padla původní varianta počítající s tunelem pod Rainbachem nedaleko českých hranic a začalo se počítat s obchvatem obce.
„Kvůli Faymannovi se po zcela novém plánování, včetně konce tunelu v Rainbachu, novém řízení EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí) a námitkách místních obyvatel, mohla další výstavba začít řešit až osm let po dokončení první jižní části S10,“ píše OÖV s tím, že nebýt tehdejší stopky ze strany SPÖ a Faymanna, dokončilo by Rakousko svůj úsek až k hranicím dříve než Česko, které nyní plánuje dostavět svou část v roce 2026.
Komentátor rakouského listu Heinz Wernitznig však zároveň dává najevo pochyby, zda by tato fakta Babiše přiměla k přehodnocení dřívějšího výroku o „magorech“. „Podle českého opozičního lídra jsou Zelení zřejmě viníky, kdykoliv se nestaví silnice. Ať už námitky přicházejí od místních obyvatel a ekologických aktivistů, nebo nikoliv,“ uzavírá svou analýzu.