Článek
„A dohoda je na světě. Po roce a půl velmi ostrých jednání se členské státy dohodly na budoucích pravidlech mezinárodní silniční dopravy v EU. Poslední krok byl jednoznačně nejtěžší. Teď je řada na Evropském parlamentu,” napsal na Twitteru Jaroslav Zajíček z českého zastoupení při EU.
A dohoda je na svete. Po roce a pul velmi ostrych jednani se clenske staty dohodly na budoucich pravidlech mezinarodni silnicni dopravy v #EU. Posledni krok byl jednoznacne nejtezsi. Ted je rada na Evropskem parlamentu. @tok5934 @CESMADBOHEMIA pic.twitter.com/CslVqhM3vy
— Jaroslav Zajíček (@zajicekjaro) 3. prosince 2018
„Dnešní dohoda je o zajištění spravedlivějších pravidel pro řidiče a dopravce a zvýšení efektivity národních kontrolních úřadů. Profesionální řidiči budou těžit z lepších pracovních podmínek a dopravci operující napříč různými členskými státy budou mít větší právní jistotu,” uvedl rakouský ministr dopravy a inovací Norbert Hofer.
Součástí dohody je úplné vynětí tranzitu a bilaterální přepravy z pravidel vysílání pracovníků, o což ČR dlouhodobě usilovala. V otázce takzvané kabotáže, tedy provozování dopravy uvnitř jiného členského státu, zůstává zachován stávající režim umožňující tři operace v sedmi dnech. Nově je pak stanoveno období takzvaného „cooling off” neboli přestávky mezi kabotáží v podobě pěti dní.
Řidiči je podle pravidel umožněno trávit dva zkrácené týdenní odpočinky po sobě v kabině vozidla, pravidelný týdenní odpočinek musí ale trávit mimo vozidlo. Dopravce musí organizovat práci řidiče tak, aby mu bylo umožněno vrátit se domů každé tři nebo čtyři týdny, a to v závislosti na čerpání odpočinku. Dále by podle nových pravidel měla vozidla provozující mezinárodní dopravu a kabotáž být do konce roku 2024 vybavena smart tachografy druhé generace. V mezidobí bude řidič muset zadávat kód země v současném tachografu ihned po překročení hranic.