Článek
Podle zprávy, vypracované oblastní pobočkou Ruského říčního registru, se po vyzdvižení lodi zjistilo, že Bulgarija má proražené dno hned na čtyřech místech. Experti dokázali, že ani jedna z trhlin nemohla vzniknout při vyzvedávání lodi.
Soudí naopak, že právě tyto díry byly příčinou, proč se loď převrátila a šla během krátké chvilky ke dnu. „Jeví se jako provozní poškození, jež vedla k zatopení palivové nádrže a k tomu, že loď získala dodatečný moment k náklonu na pravý bok,“ uvádí zpráva.
Zdroj, který dokument předal redakci, uvedl, že k poškození trupu došlo, když se kapitán rozhodl provést manévr a přikázal zadní chod. Takový manévr byl nutný jen na jednom místě cesty - a na něm se údajně nachází jiná potopená loď, kterou úřady nenechaly vyzvednout.
Když kapitán zjistil, že do lodi teče množství vody, pokusil se doplout na mělčinu. Provedl proto manévr, při němž se však poškozená loď pod náporem větru a vln převrátila.
Zdroj popřel, že dosud uváděné příčiny jsou skutečným zdrojem tragédie. „Ani problémy s motorem, ani nepřítomnost záchranných prostředků ani přetížení nemohly vést k tragédii. Lidé by měli vědět, že loď se potopila hlavně kvůli dírám v trupu,“ uvedl zdroj.
Podle listu úřady skutečnou příčinu utajují, aby mohly postavit před soud malého úředníka a majitelku lodi, zatímco vyšší úředníci odpovědní za nepořádek na ruských řekách, uniknou odpovědnosti.